Honkeytonk Ik snap hem wel een beetje denk ik... in het concept stonden verontrustende dingen, waar gelukkig ook door de kamer tegen geageerd is. Daarom wordt het ook herzien, omdat de kritiek terecht was.
Bepaalde dingen uit de noodverordening houden geen stand omdat het handhaven van de maatregelen door politie tegen grondrechten van burgers indruist. Daarom wil men die noodwet, zodat de politie kan handhaven en de boetes niet aan te vechten zijn. En hoewel ik snap dat veiligheid en volksgezondheid heel erg belangrijk zijn, denk ik dat we niet zonder kritiek bepaalde grondrechten zouden moeten opgeven. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen, zeker nu ze merken dat de IC's weer leeg raken en er weer een terrasje gepakt kan worden zonder dat ze er gelijk dood bij neervallen, de dreiging ook niet meer als zo groot ervaren dat er ineens strenger politieoptreden nodig is. Al helemaal niet tegen de prijs van bepaalde burgerrechten.
Die noodwet zou steeds voor een jaar geldig zijn. Over een jaar zit er misschien wel een hele andere regering, die zich wellicht op een hele andere manier laat adviseren over passende maatregelen. Geeft stof tot nadenken.