Hi,
Ik ben benieuwd op welke leeftijd je het beste kan beginnen met zwemlessen?
Mijn zoontje word bijna 4 en er is ook een wachtlijst hier bij het zwembad.
We zitten momenteel vaak op het water en zou graag willen dat hij snel leert zwemmen. Maar heb weleens vernomen van iemand dat ze eigenlijk pas vanaf 5 jaar motorisch sterker zijn en dat daardoor zwemmen makkelijker gaat.
Wat zijn jullie ervaringen?
En hoe lang waren jullie kinderen bezig om hun A diploma te behalen?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Hopsatee bedankt voor je reactie. Dat is mij inderdaad ook verteld dat ze met 5 jaar sterker zijn en daardoor het beter en sneller kunnen leren.
Hebben jullie gekozen voor een ABC pakket of Alleen A diploma?
En ik vroeg me eigenlijk ook af Ga je met je A diploma ook met kleding leren zwemmen of is dat alleen met B? Ik kan het mij niet meer zo goed herinneren van vroeger.

Hier begonnen met 4,5 en dat zou ik zo weer doen. Moet ik wel zeggen dat dochter motorisch vrij sterk is en klein maar sterk is. Ook kan ze goed luisteren.

Zij heeft ook van 3,5 tot 4 op peuter-overlevingszwemmen gezeten.

Er is hier veel water in de buurt, dus snel beginnen. Liever wat langer in dat zwembad, dan helemaal geen basis.

Ze zeggen hier ongeveer 14 maanden tot A-diploma

Kleding zwemmen is voor elk diploma. De eisen zijn veeeeeel strenger dan vroeger!

Bij ons zwembad is er ook de keuze voor een ABC pakket voor vaste prijs en zoveel lessen als nodig is tot de diploma's behaald zijn.
    Of je kan kiezen voor alleen A en later kijken of je nog voor B of C wilt gaan.

Pietje1987 dank je wel voor je reactie🙂 ik vind ook snel leren zwemmen erg belangrijk. Wij hebben ook veel water in de buurt. En suppen vaak en me zoontje vind het geweldig om mee te gaan.

Hier met 4,5 begonnen afgelopen september en als Corona er niet was geweest, had ze het wel voor de zomervakantie gered dr diploma te halen. Ze is motorisch erg sterk en heeft een mega uithoudingsvermogen. Hier zwemmen ze meteen met kleren aan elke eerste les van de maand. Ik vind A, B en C belangrijk, dus ze moet hier allemaal halen.

D met 6.5, L met 5 (begin groep 3 en 2). Die zijn tegelijk gestart. Ivm varen kon D niet eerder. D had meer kracht, L was nauwkeuriger dus ze bleven gelijk opgaan. 2 jaar over abc, incl overstap van zwemschool.

E is nu ook met 5 begonnen na de zomervakantie, wilde gezien haar fysiek halfjaar wachten nog maar ze was zo watervrij in de zomervakantie dat ik dr toch gelijk heb laten starten. En het gaat best goed. Zij moet ook abc. Ik vind C wel toegevoegde waarde hebben omdat ze eerder met jas overboord vallen dan in zwemkleding 😉

Hier hebben oudste 2 een easy swim diploma. Staat gelijk aan C diploma, maar is alles in 1. Beide kinderen zijn gestart rond hun 5e verjaardag, afhankelijk van de wachtlijst. Zonder corona waren ze allebei in 16 maanden klaar geweest wat effectief 14 maanden is want in de zomer- en kerstvakantie geen les. Ook jongste hebben we nu aangemeld, hopelijk valt de lijst mee en kan ook hij rond zijn 5e verjaardag beginnen.

Ik zou het erg laten afhangen van je kind. Mijn jongens zijn motorisch niet de sterkste. De oudste was 6 toen hij begon en dat was voor hem een goede leeftijd. In groep 4 kreeg hij schoolzwemmen erbij en toen pas schoot het echt op.
    De middelste is met 5 begonnen en dat was echt te vroeg. Hij is nu 7 en komt nu pas tot stappen. Hij vindt het leuk en we zouden sowieso een sport betalen, dus wat dat betreft prima. Maar het is verder echt zonde van de tijd geweest.
    De jongste is motorisch veel sterker, kon ook veel eerder lopen, springen, huppelen enz, dan de jongens, dus ik denk dat ik bij haar ook vanaf 5 kies. Daar heb ik bij haar wel vertrouwen in. Met 4,5 denk ik nog niet, maar dat is ook afhankelijk van hoever de middelste dan is. Ik denk niet dat ze tegelijkertijd kunnen en 2 keer naar het zwembad wil ik mijn man niet aandoen.
    Wij gaan voor A en B, ik krijg ze daarna niet meer gemotiveerd. Dus die twee wil ik perse, daarna mogen ze kiezen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga met 4 jaar eens informeren hoe lang de wachttijd is. En hem anders meteen inschrijven. Motorisch gezien is me zoontje wel sterk. Alleen heeft hij nu nog soms moeite met gefocust blijven. Maar dat kan in een jaar nog wel veranderen.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Bubblicious De wachtlijsten zijn hier enorm lang. Mijn dochter is drie, ik laat haar met vijf starten (daar staat ze dus al voor ingeschreven).

Onze oudste 2 zijn vrij laat begonnen, maar hadden in een jaar wel A en B. Onze dochter van 4 zit al op zwemles maar zij is echt een waterrat en kon al best goed zwemmen.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Hangt ook van je kind af. Mijn oudste (nu 9) is begonnen toen hij 7 was. De jongste is begonnen toen ze net een week 6 was, komende september wordt ze 8. Qua kracht en motoriek prima te doen. Qua type kinderen niet. Ze zijn nog steeds bezig watervrij te worden. Inmiddels zwemmen ze allebei bij de fysiotherapeut dus ze leren ook wel echt zwemmen. Maar het is een lange adem

Mijn oudste dochter is begonnen toen ze bijna 5 was (afgelopen september).
      Hier kan je pas op de wachtlijst als je 4 bent, bijna alle kinderen zijn wel bijna 5 dan als ze starten.

Ze zwemmen hier 1x per week een uur, tot corona had ik hoop dat ze voor de vakantie a zou hebben. Nu sinds vorige week weer gestart, k laat haar nu 2x per week een uur lessen en ze gaan in de vakantie door, hopelijk heeft ze eind van de vakantie nu a.

Hier met 5 begonnen en ze begon heel sterk, vergeleken met de rest van haar groep. Die waren bijna allemaal jonger, en je zag dat S. het sneller oppakte. Echter, op een gegeven moment werd de begeleiding slechter, was ze te vermoeid door omstandigheden etc, dus nu zijn we voor een tijdje gestopt. Gezien de hoeveelheid chloor wachten wij nu ook nog, icm met onze huidige situatie en de intensieve therapie die ze krijgt. Oftewel: het is per kind zó anders of ze er klaar voor zijn of niet 🙂

Ik had hem ingeschreven met 3.5 jr en zonder corona was hij begonnen met 4 jr. Hij is nét 4 en ik hoop dat hij spoedig terecht kan...maar ben er bang voor gezien de wachtlijst 😏

• [verwijderd]

Twee sterke en zeer gemotiveerde meiden. Anders was ik later begonnen. Gestart met 4,5 jaar en binnen een jaar A en B gehaald.

Mijn kinderen zijn tegelijk op zwemles gegaan.
      Mijn dochter was toen 5,5 jaar en mijn zoontje die week 4 geworden.

Na een jaar had mijn dochter A en was net met B begonnen. Mijn zoon zwom toen in badje 3 (van de 4) van A.

Ik heb besloten dat m’n jongste niet voor zijn vijfde op zwemles gaat.

Hier zit ze nog steeds op koers op in de zomervakantie afzwemmen. Dan van september tm augustus gezommen, min de 8 welen corona. Dan is ze 5,5 met dr eerste diploma. Dus op zich is vroeg starten echt niet erg.

Hier was de oudste 5,5 en de middelste net 5. Zij is nog steeds bezig, de oudste is nu 8 en kan goed zwemmen. Duiken is ze nog mee bezig. Ze krijgen geen diploma ofzo dus moeilijk te zeggen wanneer het 'af' is.