Gaat het om een rashond? Zo ja: is de fokker aangesloten bij een rasvereniging? Indien dit niet zo is waarom niet? Krijg je een stamboom? Vraag de stambomen van de ouders. Komen hier niet dezelfde voorouders op voor?
Een goede fokker probeert er alles aan te doen in om zo gezond mogelijke hondjes te fokken. Bij labradors wordt bijvoorbeeld naar Heup en elleboog dysplasie. Maar ook diverse oogonderzoeken en DNA onderzoeken.
de fokker moet dit allemaal kunnen aantonen.
leven de pups en moederhond in het huis? Zijn er meer honden? Waar leven deze in het dagelijks leven?
Ziet de moederhond er alert en goed verzorgd uit?(let wel, vaak zijn moederhonden wat aan de magere kant ivm de lactatieperiode)
Als je een pup mag aaien, hoe voelt deze aan? Hoe ruikt hij? Poppen hebben een speciale puppengeur. Kan het eigenlijk niet omschrijven. En horen dus niet te stinken.
Verder vertrouw op je instinct (of in dit geval je moeder). Bij twijfel, hoe lief en leuk de pups ook zijn, niet doen.
dit waren even de eerste dingen die in me opkwamen. 😊
Mijn moeder fokt, en dit zijn de eerste dingen die zij tegen me zei.
Een goede fokker zal ook vragen stellen over waar de pup terecht komt. Gezinssamenstelling, wat je met de hond wil gaan doen etc.
Laatste tip, niet laten verleiden tot het meteen aanschaffen van de pup. Denk er over na. En nogmaals vertrouw op je gevoel en niet uit medelijden een pup nemen. Op die manier houd je de broodfokkers in stand.