Mijn man heeft op jongere leeftijd wel meegemaakt dat hij op z’n nieuwe zelf gespaarde scooter werd gevraagd om papieren terwijl hij er gewoon met vrienden op zat en niks verkeerd deed. Dat soort dingetjes, maar niet dagelijks belemmerend.
Wat ikzelf heb ervaren en dat vond ik als Nederlandse toen echt shocking. Man en ik waren op Schiphol mijn schoonmoeder wegbrengen. Het was ergens rond 2010, worden we op een super rustig Schiphol aangehouden door 2 militairen. Moesten we verplicht onze ID afgeven. Zijn ze mee weggelopen een van hun met dikke geweren bij zich bleef bij ons staan. Werden we nagetrokken en vervolgens mochten we wel gewoon weer doorlopen. Maar serieus van alle mensen aanwezig alleen wij werden dus zo behandeld. Dat was voor mij persoonlijk (buiten het dorp om waar ik weleens werd uitgescholden om m’n hoofddoek) de eerste echt aanvaring met een andere behandeling dan toen ik nog geen moslima was.
nou wil ik wel zeggen dat dit op schaal natuurlijk niet te vergelijken is met de ongelijkheid in Amerika en ook niet te vergelijken met racisme op basis van huidskleur. Maar mijn kijk op racisme is enorm veranderd nadat ik zelf discriminatie heb ervaren.