Lastig. Ik vind dat ouders hier ook een taak in hebben eig. Als je een kind hebt waarvan je weet die moet geen kinderen krijgen omdat ze bijv syndroom van down hebben of verstandelijk zwaar beperkt vind ik dat je als ouders hier ook over na moet denken. Wij kennen iemand en die heeft haar dochter, die verstandelijk beperkt is, wel redelijk "goed" bijv onder begeleiding goed zelfstandig kan wonen dit gesprek aangegaan waarom dit niet kon en haar hebben laten sterrileseren. En in mijn ogen maar goed ook, ze heeft al jaren een relatie met iemand die ook verstandelijk beperkt is maar daar een kind geboren laten worden zou gewoon echt niet goed gaan maar ja ze zijn weer net wel zo goed dat er wel seks plaats kan en zal vinden.
Ik vind niet dat je een regel kan maken voor bepaalde groepen maar dat er wel naar individuele gevallen gekeken moet worden. Mensen die zwaar drugs verslaafd zijn bijv ben ik wel voor dat die, iig tijdelijk, verplicht ac moeten gebruiken.
Ik begrijp echter ook hoe gevoelig dit licht en idd waar trek je de grens. Zo zouden miss mensen in mijn situatie ook denken dat ik nu verplicht aan de ac zou moeten mocht ik bijv zelf wel een kind willen nu. En dat zou mij echt heel veel doen. Het is zo lastig om te bepalen bij wie het echt niet kan, bij wie wel, en wat maakt dan 't verschil bij de een wel en bij de ander niet. Heel gevoelig onderwerp maar over 't algemeen, dat bepaalde mensen verplicht aan de ac zouden moeten ja daar ben ik 't wel mee eens.
Als je een kind wil adopteren of pleegouder worden of alleen al gastouder moet je hele testen af leggen of dit wel mag en kan maar iedereen die vruchtbaar is kan zomaar een kind krijgen