Corona en de lockdown hebben deze slechte eigenschappen van mij echt niet goed gedaan. Ik ben best een heethoofd, maar alleen in 'veilige situaties'. Buiten of bij mensen die ik niet of minder goed ken, ben ik altijd de rust zelve. Ik houd niet van conflicten en zal dus nooit iemand flink de waarheid zeggen, ook al verdient hij/zij dat misschien wel.
Maar van nature ben ik best een heethoofd. Ik kan me boosmaken op mijn computer, een prullenmand of servies. In discussies met mijn man heb ik snel de neiging in overdrive te gaan en dan met stromende tranen mijn punt proberen te maken (wat uiteraard niet lukt). Ik schaam me om het toe te geven, maar ik heb dus weleens uit pure frustratie iets kapot gemaakt. Dit is wel verbeterd sinds ik kinderen heb, dat heeft me zachter en geduldiger gemaakt en ik wil ze natuurlijk niet een slecht voorbeeld geven.
Dat gezegd zijnde, ik maak me nog altijd veel meer druk dan een gemiddelde persoon. Dat maakt me niet alleen boos, maar ook verdrietig, angstig, piekerachtig. En ik wil hier echt vanaf. Ik word er geen beter/leuker mens van en dat stressen en kwaad maken werkt ook nog eens niet. Er zijn zaken waar ik niks aan kan veranderen, en de zaken waar ik wel iets aan kan doen, moet ik gewoon aankunnen of tenminste me niet laten vangen door van alles. Op een slechte dag kan een brief van de belastingdienst me al de gordijnen in jagen.
Ik doe yoga en dat kalmeert me op zich wel en helpt me om de algemene situatie positiever in te zien, maar toch ben ik opvliegender dan normaal. Ik vind dit vervelend, puberachtig en wil echt niet dat mijn kinderen dit gaan overnemen (ik zie wel heel veel trekjes van mijn oudste in mij, en dit gaat haar zoveel moeite geven in haar leven).
Zijn er tips, of zou ik zo'n anger management therapie moeten volgen?