Ik herken het in de zin van dat ik ook een depressie kreeg na Robbie. Robbie was geen huilbaby en ook had hij redelijk snel een ritme waardoor ik geen extreme vermoeidheid heb gekend.. niet voor lange periode althans. De 1e 2/3/4 maanden zijn altijd doodvermoeiend natuurlijk.
Mijn vriend en ik hebben er veel over gepraat, maar ook niet teveel. Daarmee bedoel ik dat je er met je hoofd en hart vrijwel nooit helemaal uitkomt omdat je simpelweg van te voren nooit weet hoe het gaat zijn. Je neemt opnieuw een sprong en hoopt.. dat is heel eng.
Maar ook hebben we er wel veel over gepraat want het is een grote beslissing. In ons geval moesten we rekening houden met opnieuw een depressie, en Robbie heeft flinke ASS wat ook risico meebrengt, ons extra zorgen kan geven, de 2e baby kan ook ASS hebben (of iets anders) 2 zorgenkindjes zou echt zwaar zijn.
En buiten dat had ik ook de ‘standaard’ zorgen van ‘Doe ik mijn eerste niet tekort?‘ ‘Wat als hij en zijn broertje/zusje een hekel krijgen aan elkaar?‘ ‘Wat als ons hele ritme verstoord wordt, het loopt net lekker.‘
Wat ons de doorslag gaf was de liefde in ons hart. Ook gunnen we Robbie juist een sibling ondanks dat er misschien moeilijkheden ontstaan. Ook voor Rémy vind ik het goed dat hij een broer heeft met moeilijkheden. Je kunt zoveel leren van iemand die het leven anders ziet/ervaart dan jij. hun band zal (hopelijk) uniek en sterk zijn.
Rémy is een hele zoete baby. Ja hij huilt en lekt door en slaapt de ene keer goed en dan opeens weer dramatisch, lol, maar het leven met hem erbij is nòg leuker en nòg mooier. Dat kon ik mij niet voorstellen... hoe kun je evenveel houden van een 2e als van een eerste? Geen idee, maar het kan dus 🙂
qua depressie: gelukkig geen depressie deze keer. Wel kraamtranen de eerste 2 weken, maar deze voelde al anders dan de hevigheid van een depressie bij Robbie.
Moeilijk te zeggen waardoor vorige keer wel en deze keer niet. Maar ik denk zelf dat het een combinatie van factoren is. Meer ervaring dus minder onzekerheid, mijn leven lag al overhoop door een peuter dus een baby kan daar ook wel bij (haha) , veel minder lange bevalling waardoor minder vermoeidheid tijdens de kraamweek, borstvoeding ging heel goed ipv superdrama, mijn gevoel over Rémy is goed; bij Robbie had ik vanaf dag 1 heel veel zorgen en angsten (achteraf omdat ik toen al voelde dat er iets met hem was).
Toevoeging: ook een grote factor was dat ik niet in contact stond met mijn gevoel. Ik ben heel nuchter opgevoed; Gevoel/emotie is zwakte , liefde gaat via het hoofd niet via het hart. Ik werd heel hard geconfronteerd dat ik helemaal niet zo ben.. Ik ben naast een logicamens ook een gevoelspersoon. Een kind krijgen is 1 en al gevoel.. zoveel liefde, zoveel gevoel kon ik niet aan.. Ik ben van de boekjes en de onderzoeken en wetenschappelijke bewijzen.. en toen kreeg ik een baby die niet aan boekjes en wetenschap doet! Ik was mezelf helemaal kwijt. Nu weet ik wie ik ben. Ik ben kalmer en meer tevreden.. vanuit die sterkte kan ik de wispelturigheid van een baby/kind ook veel beter aan.
In mijn achterhoofd hielden we rekening met de mogelijkheid op depressie. De vk wist daar ook van, mijn familie wist ervan. Ook wist ik dat de depressie voorbij zou gaan mocht ik er 1 krijgen. Dat hielp veel!
Een kind krijgen is ook gewoon doen.. doen en zien waar het schip strand, niet teveel over nadenken. Onverantwoord misschien maar dat is kinderen krijgen sowieso een beetje 😛