Nescio Dat is natuurlijk prima, maar dat is ook niet wat ik bedoel. Kinderen op die manier mee laten gaan met de groep is niet hetzelfde als zindelijkheidstraining. Ze houden dan gewoon hun luier aan, maar maken een beetje kennis met hoe het werkt als je zindelijk bent. Ik heb het echt over de luier af laten en actief bezig gaan om het kind te trainen om zindelijk te worden, door het bijv. elk uur op het potje te zetten en/of te werken met beloningssystemen ofzo.
En dat kan wel degelijk averechts werken! Toen R. bijna 2 was dachten wij dat ze er klaar voor was om zindelijk te worden. Zij vond het inderdaad ook machtig interessant. Als ik naar het toilet ging pakte ze vaak zelf het potje erbij en ging daar dan op zitten. Op het kdv draaide ze al een tijdje mee met de plasrondes en deed dan regelmatig een plas op het toilet. Toen ze ook thuis regelmatig een plasje deed op het potje, besloten wij de luier af te laten en te starten met zindelijkheidstraining. De eerste ochtend deed ze één plas op het potje en had ze één ongelukje. De rest van de middag en de volgende ochtend had ze echter het ene na het andere ongelukje. Bovendien werd ze gewoon echt ongelukkig: ze werd enorm huilerig en aanhankelijk. En iedere keer dat het tijd was om haar op het potje te zetten was het huilen. De tweede dag zijn we na de ochtend gestopt en hebben we haar weer een luier aan gedaan. Daarna heeft het echter nog máánden geduurd voor ze haar interesse in het hele gebeuren weer terug had. Ze wilde er niets meer van weten. Als wij alleen al met het potje aan kwamen lopen, begon ze al weer te huilen. Dus ja, als je een kind te vroeg stimuleert, op een moment dat het daar nog niet klaar voor is, kan dat echt wel averechts werken.