Zijn er meer moeders hier die deze thuisblijftijd hebben aangegrepen om hun kind zindelijk te krijgen?

Ik heb een dochter van 2 jaar en 4 maanden. Een week geleden heb ik haar luier uitgelaten overdag en oefenen we druk met het potje en de wc. Aan het begin ging het best goed; als ze in haar blote kontje liep voelde ze het goed aankomen en hadden we het meestal op tijd opgevangen.
Toen onderbroekje aangedaan, maar elke keer ging het mis. Dus weer zonder onderbroekje maar nu gaat het weer elke keer mis.
Ik zet haar dus op vaste tijden nu maar op het potje.

wie vind het leuk om mee te kletsen over zindelijkheidsperikelen?

Ik wacht totdat onze zoon het vanzelf aan gaat geven. Hij is nu 2,5. β€˜ s avonds vraag ik of hij nog moet plassen ( vlak voor het naar bed gaan) en sinds een tijdje plast hij dan daadwerkelijk in zijn luier. Dat is al een hele stap vind ik. πŸ˜‹

Ik vind 2 jaar en 4 maanden nog best vroeg om door te zetten, misschien is ze er gewoon nog niet klaar voor?

• [verwijderd]

Ik heb een poging gedaan, de eerste 3x was hij er echt vies van dat z'n broek nat was.
De 4de keer kon het hem niets schelen en speelde hij gewoon verder.

Hij wil overigens absoluut niet op het potje maar op de wc 😭.

Hier dus bij het eerste weekend (7 weken geleden begonnen). Duurde krappe 3 weken voor het tkwartje echt viel (de eerste dagen echt 4x per uur op potje, daarna normaler ritme maar een hele plas in de broek) en nu gaat het goed. Af en toe wat druppels nog tijdens spelen. Hij gaat zowel op potje als wc. Poepen gaat redelijk. S nachts wil hij ook geen luier meer aan maar dat is 50/50 of het goed gaat. Veel wassen dus haha. Hij is net 3 jaar geworden.

Zonder semi lock down hadden we denk ik niet zo doorgezet. πŸ™ˆ

[verwijderd] hier baal ik juist van het potje, maar hij wil niet op de wc.
      Ik ben nog niet echt bezig met zindelijkheid, hij is 2 jaar en 4 maanden. Hij gaat een paar keer per dag op het potje, en dan ineens een paar dagen niet meer. Ik wil het van de zomer gaan proberen, dan is hij wat ouder en kan ik hem echt veel meer bloot laten lopen. Ik zie er nu al tegenop eigenlijk πŸ˜….

Ik vond het bij mijn oudste zo vreselijk, steeds naar de wc helpen. Ze snappen hygiΓ«ne nog niet, openbaar toilet was dan echt de horror. In het begin steeds in dubio wel of geen luier als je weg gaat. En heel veel was. Mijn oudste was wel met 2,5 jaar zindelijk en poepte met 2 jaar gelukkig al niet meer in zijn luier.

Ze is inderdaad nog jong. Maar nu is de situatie toch ideaal, dus ik probeer het gewoon. Vroeger waren kinderen eerder zindelijk dus ik hoop dat zij het ook kan!

Ze plast echt maar 4 of 5 keer per dag ofzo. Nu ook vaak een droge luier na het middagdutje.
      Ik doe haar ook geen luier aan als we weggaan (korte uitjes) maar vanmiddag hadden we een plas boven aan de glijbaan in de speeltuin 🀣🀣. Gelukkig was er iemand die dichtbij woonde en een emmer water wilde halen.

Honkeytonk
      En geeft hij het ook zelf aan? Of stuur je hem nog vaak?
      Gaat hij ook al zelfstandig naar toilet? Dat lijkt me echt heerlijk!

Stoer dat je het s nachts ook gelijk doet!

Rosemary de eerste 3 weken gaf hij zelf niks aan en toen ineens wel. Nu pakt hij z'n kruis vast en gaat wiebelen en dan stuur ik hem. Soms gaat hij ook zelf. (Beetje afhankelijk van z'n buik). Maar hier was het wel echt ff paar weken doorzetten haha, hij wilde zelf trouwens ook geen luier meer aan. Na 2 weken dacht ik wel, oh gaat dit nog goed komen πŸ™ˆ.

Ja de nachten, ik weet nog niet of ik er blij mee ben 😁 we maken hem (bewust) niet wakker , en hij wordt dus 50/50.zelf wakker en heeft wel altijd hulp nodig nog. Maar hij is zo trots, dat wil ik hem niet ontnemen dus was wel keer extra. (Na wakker worden slaapt hij sowieso bij ons verder , dus kan bed s ochtends rustig verschonen) .

Mijn dochter werd vlak voor de lockdown zindelijk. Ineens 'wisten haar billen weer hoe het moest' en sindsdien heeft ze maar sporadisch nog een ongeluk gehad. In de nacht zelfs nooit. Ze is nu bijna 3,5.

Vorig jaar juni zijn we gestart. Niet om je bang te maken, maar bij haar ging het eerst ook heel goed, daarna wat minder, toen nog wat minder en na een vakantie in september ging het standaard fout en waren we verder van huis dan ooit, want allemaal supergefrustreerd.

Ik dacht ook: vroeger werden kinderen ook zindelijk voor hun derde jaar, ze heeft al laten zien dat ze het kan, dus ze kan het heus wel. Maar misschien was het toch te veel van haar gevraagd om er steeds zelf aan te denken en was ze er toch nog niet aan toe. Voordeel van wat langer wachten was ook dat ze nu gewoon op de wc kan, geen gedoe meer met potjes.

Verder is deze tijd wel ideaal omdat je nu nooit ver van huis bent πŸ™‚

8 dagen later
        • [verwijderd]

Topic van een week geleden maar ik zit met een 'dilemma':

R (volgende maand 3 jaar) voelt wanneer hij moet poepen en plassen. Hij vindt het vervelend wanneer er plas of poep in zijn luier zit. Na het poepen trekt hij zijn luier uit, met plas loopt hij wijdbeens totdat het een beetje is opgedroogd in de luier, dan maakt het hem niets meer uit. Logisch gevolg is dat we bezig zijn met het potje maar het is lastig.
        Als ik hem op het potje zet dan plast hij daar wel eens, hij poept daar ook wel eens maar hij doet het niet uit zichzelf.
        Zonder luier rondlopen resulteert plassen waar hij staat en poepen in de hand (bah!).

Mijn idee is dat hij het potje niet begrijpt als zijnde daar gaat de plas en poep in, en ik krijg het hem niet uitgelegd. Ik gok door de taalachterstand icm zijn autisme.
        Op gezette tijden op het potje werkt niet want hij poept en plast niet op gezette tijden. Hij plast ook niet op commando. Hij kan niet communiceren dus vragen of hij moet plassen of poepen heeft ook geen zin.
        Zodra ik zie dat hij poept dan zet ik hem op het potje waar hij dan de poep afmaakt maar het doet hem vrij weinig.

Hij is niet gevoelig voor beloning.

Wie heeft tips of ideeen? πŸ™‚

[verwijderd] misschien op de wc proberen? Want dat ziet hij ook bij jullie. Zijn ouders zitten natuurlijk ook niet op het potje

Vind hij het niet vervelend als hij een natte broek heeft van plassen? Misschien dat hij daardoor de link legt? En bij natte broek altijd op potje zetten en hem laten helpen met uit doen? Zodat hij het verschil voelt tussen nat en droog?

Ik zou ook op de wc proberen. Mijn dochters waren alledrie voor hun 2,5 jaar zindelijk (ook omdat het 'moest' van de kleuterschool, BelgiΓ«) en dat is zonder problemen gegaan. De middelste was zelfs voor haar 2e al zindelijk. Het is in de beginweken veel sturen, veel in onderbroek rond laten lopen, veel dweilen ook, maar er verder niet te veel aandacht aan besteden. Belonen heb ik eigenlijk nooit gedaan, meer een applausje de eerste paar keren, maar daarna 'business as usual' ;-) Op een gegeven moment valt het kwartje. Als je dan een terugval hebt, wat ook goed voor kan komen, kan het weleens langer duren.

Mijn idee is dat kinderen eraan toe zijn zodra ze doorhebben dat er iets in hun luier zit en dit ook aangeven. Als ze dit nog niet doen uit zichzelf zou ik denk ik vanaf 2,5 jaar actief beginnen sturen.

Heel origineel idee van mij... probeer de wc eens hoe hij dat vindt. Er zijn ook kindjes die het potje helemaal niks vinden en het op de wc wel vrij snel goed gaat. Eventueel met een brilverkleiner, poepen op de wc kan wel eng zijn.

Wij zijn met kleine meid ook vrij snel over gegaan op de wc, oudste vond het poepen op de wc eng en hield het op, kleine meid kon wel prima poepen op de wc. Als zoontje er over een paar jaar aan toe is ga ik denk ik meteen de wc aanleren. Vond het maar gedoe, eerst het potje aanwennen en dan moeten ze plotseling naar de wc gaan.

• [verwijderd]

[verwijderd] Nemen jullie hem mee als jullie zelf naar de wc gaan? Wij deden dat wel met R. Als ik naar de wc ging, nam ik haar vaak mee en zette ik haar soms (gewoon met broek aan) op het potje ernaast. Op een gegeven moment ging ze zelf het potje pakken en naast mij zitten als ik naar de wc ging. Juist omdat hij wellicht door zijn autisme de link minder makkelijk legt, is dit misschien een heel zichtbare manier voor hem om het toch duidelijk te maken, zodat hij snapt wat de bedoeling is.

• [verwijderd]

Honkeytonk Ja hij vindt het wel vervelend als zijn onderbroek nat is , maar het droogt best snel (hij doet kleine plasjes en het is warm weer) dus hij loopt dan gewoon een beetje moeilijk en gaat daarna door met wat hij aan het doen was. haha.

Nescio Op de wc is een goed idee. Ik dacht juist potje omdat deze altijd in beeld staat, maar misschien is direct de grote wc wel een beter idee. Helemaal niet aan gedacht..

Cactusje Hij vindt het potje wel prima maar legt niet perse de link om altijd op het potje te poepen. Plassen op het tapijt, staand, in zijn hand is ook een prima manier πŸ€ͺ

[verwijderd] Hij volgt mij Γ ltijd naar de wc. Ik zeg dan ook elke keer wat ik ga doen "mama plassen , afvegen , doortrekken, handen wassen". Maar het is lastig inschatten hoeveel hij daarvan begrijpt omdat er geen reactie is.

Ik ga een brilverkleiner kopen, een trapje en dan gaan we de wc proberen πŸ™‚

Toevallig vandaag weer een poging gedaan haha. Onze jongste is 2 jaar en 9 maanden. En het interesseert hem helemaal niks. Hij heeft aan het begin van de lockdown een week lang zonder luier gewoon naakt en met onderbroek door het huis gelopen. We zetten hem elk half uur op het potje/wc en dan deed hij niets of soms toch wat. Maar net zo makkelijk 2 minuten later in zijn onderbroek. En dat boeit hem dus helemaal niets dat het vies is. Geeft niet mama.

Eerlijk gezegd weten wij even niet hoe verder. onze oudste vond het tenminste nog vies die hadden we na een week zindelijk maar deze is wat volhardender en denkt vooralsnog: DOEI!

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Hopsatee In dat geval zou ik het lekker laten rusten en over een half jaar nog eens proberen. Het klinkt niet alsof hij het al snapt of er enige interesse in heeft. Hij is er waarschijnlijk gewoon nog niet aan toe. En dat is op doe leeftijd helemaal niet gek hè. Hij is nog hartstikke jong. Er is dus ook helemaal nog geen noodzaak om zindelijk te worden.

• [verwijderd]

Fijn topic dit met goede tips!

We merken hier dat zoon (2 jaar 7 maanden) steeds minder plast overdag (gerust een droge luier vanaf zijn middagslaapje tot het avondeten), drinkt wel genoeg.. Zou dat toch al een teken zijn dat we er langzaamaan mee kunnen beginnen? Hij heeft nog weinig interesse, vindt het wel leuk om met kleren en al op het potje te gaan zitten en "poepgeluiden" te maken πŸ˜‚