Pimpelmeesje ik vond de eerste keer naar het buitenland ook spannend. En mijn man denk ik nog veel spannender, want hij had van te voren opgezocht waar het dichtsbijzijnde ziekenhuis zat en of deze goed bekend stond π¬.
Wat mij tot nu toe is opgevallen dat paden, musea etc over algemeen minder rolstoel/ loopfiets vriendelijk zijn dan bij ons. Hellingen/ heuvels in het buitenland spelen daarin natuurlijk ook een rol, maar tot nu vind ik dit in Nederland veruit het beste geregeld, terwijl er hier ook verbeterpunten zijn. Wij hebben beduidend minder kuilen en bulten in onze stoepen en tot nu is mijn ervaring dat alle musea in Nederland grotendeels toegankelijk zijn (op een paar kleine ruimtes na). In het buitenland is mijn ervaring dat dit zelfs bij grotere musea slecht geregeld is. Ik vind dit zelf super frustrerend, omdat ze vaak online wel aangeven dat alles mogelijk is. En er is op toeristische plekken vaak ook een tekort aan invalideplekken. Mijn man zoekt van te voren altijd uit waar hij het beste kan parkeren als er geen invalideplek beschikbaar is of waar hij mij het beste eruit kan gooien.
Wij hebben tegenwoordig ook een standaard vertaalde tekst op de telefoon staan met uitleg over bijv mijn loopfiets of als we ergens gaan eten met uitleg waarom we graag een rustig tafeltje in de hoek willen. Ik neem zelf ook altijd wat medische gegevens mee als we weg gaan, zoals uitdraai medicatie en mijn implantaat-paspoort.
De eerste keer is denk ik altijd spannend, maar komt vast goed. Je moet er denk ik ook even doorheen. Wij gaan dit jaar weer voor het eerst naar Frankrijk en mijn ervaringen en van familie met ziekenhuizen en de medische zorg in Frankrijk zijn nogal negatief (en dan zeg ik het heel netjes). Vind ik ook best wel weer spannend, maar de kans is natuurlijk nihil. Als er wel wat is, hoop ik dat de arts van de reisverzekering ook mee kan denken. Het alternatief is altijd in Nederland blijven, maar ik wil mij ook niet laten beperken door een stomme angst. In het buitenland op vakantie gaan, voelt toch een stuk meer als vakantie dan in Nederland blijven.
Vooral lekker gaan genieten. Waarschijnlijk krijg je tijdens je vakantie er ook steeds meer vertrouwen in en wordt het een volgende keer al makkelijker.