Ik zat door dit topic nog te denken aan de gabbertijd en de Cavello- en Australianpakken uit die tijd. Daar zat volgens mij geen verschil in pasvorm voor mannen en vrouwen. Nikes waren destijds ook niet man/vrouw, dat was gewoon 1 soort schoen. Ik zag dat Australian tegenwoordig wel speciale mannen- en vrouwenpakken verkoopt naast de 'oude' unisex-pakken, dus ze zijn met hun tijd meegegaan.
Je kunt die gabberlook mooi of lelijk vinden, dat maakt niet echt uit. Het was een trend en men legde flink wat geld neer voor die kleren. Net als die overseas-broeken, die waren strak in de taille en megawijd van onderen, zowel voor mannen als voor vrouwen.
Ik dacht ineens: het zal wel een kwestie zijn van de mode en welke winkels of welk merk die kleding verkoopt. Als er straks een of andere trend komt die in winkels wordt verkocht waarbij geen rekken specifiek voor mannen- of vrouwen nodig zijn, zal men er niet over vallen. Net zoals men in de gabbertijd ook niet viel over dat er maar 1 pasvorm was.
Uiteindelijk is of iets los moet vallen of moet aansluiten ook maar een kwestie van smaak. Mannen hebben ook gewoon een taille (velen van hen hebben meer taille dan ik 😛), maar die hoeft op dit moment niet zo heel nodig benadrukt te worden, behalve dan bij van die gesneden overhemden. De gemiddelde huisvader heeft rechte shirts en truien aan. 20 jaar geleden moesten alle broekpijpen vooral wijd of recht zijn en waren skinnyjeans afzichtelijk. Nu dragen zowel mannen als vrouwen skinnyjeans. Zelfs mijn schoonvader van 60 heeft zo'n ding.
TL;DR ik denk dat we onszelf gewoon wat wijs maken over geschikte pasvormen. Lijkt me niet dat iemand meer of minder man of vrouw is als de kleding strak danwel los zit, kleurloos of een bonte kermis is. Sure, je moet ergens naartoe met je borsten of je balzak, maar er is een hoop kleding waarbij de aan- danwel afwezigheid van die ruimte niet uitmaakt en waar nu wel een man- of vrouwlabel aan hangt.
Iedereen mag het zijne mooi of lelijk vinden hoor, maar om nu te doen alsof het helemaal vanzelfsprekend is dat dit onderscheid zo gemaakt wordt of dat het broodnodig is omdat je anders niet meer weet wat hoe je jezelf moet aankleden of dat je anders helemaal je geslacht ontkent... dat vind ik best wel overdreven.