iMoeder Mannen en vrouwen hebben nou eenmaal andere lichaamsvormen. Dus als het voor beiden ontworpen is, dan valt het bij niemand echt mooi...?
Het verschil in lichaamsvorm is deels wel zo, maar of het dan mooi valt is een kwestie van smaak toch. Ik draag soms mannenkleding omdat ik dat leuk vind, juist omdat ik niet altijd wil dat het zo gevormd is zoals veel vrouwenkleding is. Ik vind het vooral belangrijk dat mensen de keuze hebben, niet of iemand anders vindt dat het mooi valt.
iMoeder Ik ben zelf een vrouw die op een aantal vlakken ‘mannelijk’ is, volgens de huidige standaarden zeg maar. Ik ben bijv niet zo emotioneel, vrij technisch en praktisch ingesteld en heb een goed ruimtelijk inzicht. Of ik las een tijd geleden bijv ergens dat vrouwen ontspannen moet zijn om seks te kunnen hebben en mannen ontspannen door seks te hebben. Dan is mijn eerste reactie ook, ow top, ik ben alweer een man. Maar dan moet ik mezelf ook terug fluiten want waarom zou je dat onderscheid zo zwart-wit maken? Ik vind dat zelf prima binnen het vrouwelijke vallen, zonder dat ik dan de behoefte heb om neutraal te zijn.
Zo voel ik me ook, die gedachtegang herken ik helemaal. Maar dat ik niet neutraal wil zijn betekent niet dat anderen dat niet willen. Voor mezelf hoeft die kledinglijn niet, ik vind de kleding niet eens zo mooi, maar ik vind het vooral een belangrijke ontwikkeling, het laat zien dat mensen meer geaccepteerd worden om wie ze zijn en dat er ruimte is om jezelf te zijn.
iMoeder Daarnaast heb ik bij het neutrale ook een beetje de associatie van saai grijs, iedereen hetzelfde. Maar dat is wellicht niet terecht.
Ik denk niet dat het daar iets mee te maken heeft, de kleding kan hartstikke creatief en origineel zijn (al vind ik dat bij Zeeman niet zo), er zit alleen geen man/vrouw label op.
Toch6 Ik ook niet, maar dat was niet helemaal wat ik met mijn vraag bedoelde. Het ging me meer om wat je van het idee van zo'n collectie vindt, los van hoe of de kleding je persoonlijke smaak is.
Honkeytonk Een genderneutrale collectie vind ik nergens op slaan. De kleding is ook echt niet mijn smaak. En het helpt niks, als een jongen een jurk aan wilt en een meisje een baseball shirt. Daar zit het probleem.
Maar er zijn duidelijk mensen die aangeven hier wel behoefte aan te hebben, het zou voor die mensen wel iets oplossen. Ik denk niet dat er één probleem ergens zit, dat is per persoon verschillend toch?
Maar kan ik nu uit jullie reacties opmaken dat jullie het niet nodig vinden omdat jullie er zelf geen behoefte aan hebben? Of interpreteer ik dat verkeerd.