Ik vind het eigenlijk best een ingewikkeld verhaal. Ik denk dat iedereen het er over eens is dat het belangrijk is om het te doen op de manier die het best is voor kind EN moeder. (En eventuele kinderen die moeder in de toekomst nog krijgt.) Maar wat is het best?
Ik vind het uitgangspunt dat het vrouwenlichaam steeds minder geschikt is nogal een uitspraak! Als je kijkt naar de reacties van experts onder dit artikel en de literatuur waarnaar zij verwijzen, vraag ik me af of dit klopt. Ik beschik niet over de kennis of gegevens die nodig zijn om hier harde uitspraken over te doen. Het is me echter wel duidelijk dat veel vakgenoten het absoluut niet met deze gynaecoloog eens zijn over dit uitgangspunt. (En dan negeer ik even het feit dat er voor de gezondheid van het kind echt wel voordelen van een (goed verlopen) vaginale bevalling zijn aangetoond.)
Deze gynaecoloog doet een poging om toe te lichten hoe het komt dat het vrouwenlichaam steeds minder geschikt is om vaginaal te bevallen. Hij vergelijkt vervolgens de anatomie van apen, waarbij het geboortekanaal rechtop loopt, omdat zij op handen en voeten lopen, met de anatomie van vrouwen, bij wie het geboortekanaal in een knik loopt omdat mensen rechtop zijn gaan lopen. Nou, sorry hoor, maar dat verklaart misschien waarom vaginale bevallingen bij apen makkelijker gaan dan bij mensen, maar niet waarom vaginaal bevallen bij het vrouwenlichaam van nu steeds moeizamer zou gaan dan bij vrouwenlichamen in het verleden. Er is nogal wat tijd verstreken sinds we rechtop zijn gaan lopen 😏, dus deze vergelijking snijdt geen hout om te verklaren dat het vrouwenlichaam steeds minder geschikt zou zijn om vaginaal te bevallen.
Als het zo is dat het vrouwenlichaam steeds minder geschikt is om vaginaal te bevallen, vraag ik me af hoe dat komt. De gedachte die als eerste in mijn hoofd opkomt is: zou het misschien komen doordat we door verbeterde medische zorg met alle levensreddende medische ingrepen in het bevalligsproces de natuurlijke selectie tegenwerken die moet zorgen voor vrouwen die fysiek optimaal geschikt zijn om vaginaal te bevallen? In dat geval zouden we door het verhogen van het aantal keizersnedes die selectiedruk alleen maar nog verder tegenwerken en worden vrouwenlichamen in de toekomst nog minder geschikt om vaginaal te bevallen.
Afgezien van de vraag of het waar is dat het vrouwenlichaam steeds minder geschikt is om vaginaal te bevallen, ben ik het er mee eens dat er heel wat natuurgeweld komt kijken bij een vaginale bevalling. Het is een gegeven dat dat fysiek en mentaal trauma op kan leveren, ook op de lange termijn. Wat dat betreft vind ik het niet verkeerd om een dialoog op gang te brengen over de vraag of de keuze voor een vaginale bevalling of een ks voor iedere zwangere onderwerp van gesprek zou moeten zijn met haar vk/gyn. Overigens wel met de kanttekening dat ik ook een trauma heb van mijn (geplande!) ks. Een ks is wat dat betreft echt geen garantie op een fysiek en mentaal succesverhaal.