Oudste:
1) Tiener, maar alleenwonend. Exact 40 weken.
2) 00.15 uur: buikpijn die niet weggaat met douchen. Nee pijn wordt erger, zou de bevalling echt begonnen zijn?
3) Begeleider die mij naar het ziekenhuis zal brengen bellen. Weeën zetten goed door.
4) 3.15 uur: aangekomen in ziekenhuis, 3 cm ontsluiting. Weeënstorm begint. Na 45 minuten wil ik een epidurale, maar al 8 cm ontsluiting dus geen tijd meer voor.
5) Verloskundige sleurt mij door de laatste centimeters. Na een knip wordt dochter geboren om 6.15 uur. Wat is ze mooi.
2e dochter:
1) 40,3 weken
2) Ingeleid, weeën komen goed op gang. Dit keer niet alleen tijdens de bevalling.
3) Weeënstorm begint weer, 6 cm. Toch epidurale gevraagd.
4) Epidurale geplaatst. Iedereen verlaat de kamer, maar ik krijg persdrang. Man roept direct de gynaecoloog terug.
5) Dochter geboren na 3,5 uur weeën, slechts een klein inwendig scheurtje, veel naweeën.
3e dochter:
1) 40,5 weken
2) Ingeleid net voor het weekend want al 4 cm ontsluiting en door eerdere snelle bevallingen vreest de gynaecoloog dat ik het ziekenhuis (op 1 uur rijden) niet zal halen.
3) Weer weeënstorm en blijf op 5 cm hangen. Epidurale wordt geplaatst. Deze keer kan deze wel werken.
4) 10 cm, dochter blijkt sterrenkijker. Verloskundige stagiair zou bevalling doen, gynaecoloog is overtuigd dat ik een sterrenkijker zonder medisch ingrijpen op de wereld kan zetten dus verloskundige in opleiding mag bevalling verder zetten.
5) Dochter geboren na een bevalling van 5 uur. Enkel een schaafwondje.
Zoontje:
1) 41 weken zwanger
2) Avond voordien laten strippen om bevalling nog natuurlijk te laten starten anders zou ik 2 dagen later ingeleid worden.
3) iets voor 4 uur 's nachts, buikpijn, lijken weeën. In de douche ben ik zeker dat het weeën zijn. Man wakker gemaakt en verloskundige gebeld.
4) Verloskundige is er. Ik blijk 8 cm ontsluiting te hebben welke ze zonder moeite kan oprekken tot 10 cm.
5) Met alle toeters en bellen naar ziekenhuis vertrokken. Eigen ziekenhuis was niet meer haalbaar dus op naar het dichtstbijzijnde. Aangekomen, op bed gelegd en daar was onze zoon, geboren in zijn vliezen na 1,5 uur van eerste wee tot bevalling. Geen schade.