Vanuit een afstandje zie ik nu de volgende situatie:
Iemand die ik ken, we noemen haar voor het gemak even Marie, heeft in het verleden een relatie gehad met iemand anders, die we voor het gemak even Henk noemen. Daar zijn kinderen uit ontstaan en daar hebben ze gekozen om de kinderen de achternaam van Henk te geven. Dit is vastgelegd met een geregistreerd partnerschap.
Echter zijn Henk en Marie al een tijdje uit elkaar. Maar voor zover ik weet is de ontbinding van het geregistreerd partnerschap nog steeds niet rond. Henk en Marie zijn geloof ik ook goed in elkaar dwarsliggen. Maar ik ken sowieso de hele situatie niet goed.
Dan nu het volgende. Marie heeft al een tijdje een nieuwe relatie, laten we hem Piet noemen. Marie woont bij Piet in en de relatie lijkt allemaal wel stabiel. Maar...
Marie is dus (ongepland) zwanger van Piet. En ze willen de kleine de achternaam van Piet geven.
Ik ving al iets op dat Piet de kleine niet kon erkennen omdat het geregistreerd partnerschap nog niet ontbonden is.
Betekent dat dan nu dat als Marie eerder bevalt van de kleine dan dat het geregistreerd partnerschap ontbonden is, de kleine van Marie en Piet door het leven zal gaan met de achternaam van Henk?
Uiteindelijk heb ik helemaal niks met de zaak verder te maken. Maar ik vroeg me wel af hoe zoiets als dit zou werken.