Jessie80 nee het is niet zo dat we dan in die 3 jaar exact hetzelfde onderwijs geven, kinderen krijgen wel de methode op een bepaald niveau maar kunnen makkelijk wisselen, en kunnen verschillende vakken of verschillend niveau doen.
In de basisschool hebben ze toch ook 3 soorten reken-boeken?
Als ik kijk naar mijn vak het verschil tussen havo en vwo is minimaal de eerste 2/3 jaar. Aan de andere kant is het verschil tussen bv vmbo basis en vwo wel zo groot dat ik daar moeilijk 1 les van zou kunnen brouwen zonder te kort te doen aan een deel van de leerlingen 😕 een tussenoplossing zou mooi zijn, waarbij niveaus meer gemengd worden voor bv praktische vakken, geen vaste klassen meer maar mengklassen ed, maar dat is praktisch gezien haast onmogelijk.
Ik denk dat het wel haalbaar en goed zou zijn als we praktischere havo/vwo klassen krijgen. Kinderen die eigenlijk beter met hun handen kunnen werken maar goed havo/vwo kunnen, horen qua karakter & affiniteiten op vmbo, maar vervelen zich daar door te weinig uitdaging. Een praktisch havo-profiel, en verkorte mbo of mbo met extra uitdagingen zouden wel moeten kunnen worden gerealiseerd en dat zou een grote groep leerlingen geven wat ze eigenlijk nodig hebben.