fafa ja misschien wel, maar @[verwijderd] schets dat de mavo 'ers de overtuigen hebben dat ze leren stom vinden en zichzelf dom vinden. Ik heb dit niet terug gezien in de setting waarin ik zat. Sowieso het hele vergelijken was bij ons helemaal niet aan de orde. De een deed meer praktijk, de andere meer theorie en we zaten samen in de klas en deden ook leuke dingen. En bij vak A hielp jij een klasgenoot en bij vak B hielp een klasgenoot jou. En bij vak A had je een hoger cijfer dan klasgenoot en bij vak B had je een lager cijfer. En tuurlijk, er was vast iemand in alles de beste. En iemand in alles de slechtse. Maar dat had ik in mijn alleen havo klas ook.
En hoewel er echt wel niveau verschillen waren in de klas, waren we heel close en spreek ik de meeste nog wekelijks. En eigenlijk hoor ik dat van alle klassen terug. Ook de klassen onderling (eerste/tweede/derde) waren close met elkaar.
Het hele negatieve , heb ik bij ons gewoon niet terug gezien. En wij hadden ook gewoon vakken op niveau he. Sommige dingen waren zelfs gecombineerd met jaar hoger/lager. Ik weet dat sommige klasgenoten al vanaf jaar 1 latijn er naast deden, en sommige deden kookschool ernaast en sommige muziek, sommige dans, sommige theater, sommige extra wiskunde.
Ik zelf heb het gewoon als heel positief ervaren en juist motiverend voor je talent, en geen verspilling van. In mijn beleving was er juist veel meer kans om je talenten te ontwikkelen. Veel meer dan de huidige beperkte keuze die je hebt.
Denk dat het juist goed is, dat kinderen zich veel meer in de breedte oriënteren. . Doordat je je niet zo focust op niveau;s heb je dus veel meer kans om je te ontwikkelen naar waar je talenten liggen. Je komt met veel meer facetten in aanraking, en je kan dan rond je 15de een veel stabielere keuze maken.
Maar ben een van de weinige lees ik.
Femkes mijn angst is dat het idee er wel doorheen komt, maar dat er dan weer te weinig wordt nagedacht over de juiste kaders. Dat is namelijk mijn gevoel bij de meeste onderwijshervormingen.
Dit is wel een vereiste, dat er goed wordt nagedacht over de juiste kaders. Er zijn al verschillende onderwijsvormen die dit hebben en er over nagedacht hebben. Misschien zouden er ook wel opties moeten bestaan. Dat je kan kiezen of je nog 3 jaar gezamenlijk les hebt of al op je 12de wilt kiezen voor één niveau.