Bloem Als je exact hetzelfde werk doet, vind ik dat je mag verwachten dat je (min of meer) hetzelfde betaald krijgt, vind ik. Ik vind het bv. ook stom dat mannen vaak meer verdienen dan vrouwen in dezelfde functie.
Zelf heb ik mijn werk gekozen omdat ik het leuk vind, ik hoef geen top salaris. Zoals ik al schreef heb ik in de jeugdhulpverlening gewerkt (met veel van de verantwoordelijkheden die jij beschreef dus) en nu dus onderwijs (geen PO en VO) en mij persoonlijk hoor je dus niet klagen; ik ben tevreden met wat ik heb. Maar ik kan me best voorstellen dat anderen daar, in combinatie met andere zaken, anders over denken. Die andere zaken hebben er bij mij voor gezorgd dat ik de jeugdhulpverlening niet meer fijn vond om in te werken, ik heb daarom gekozen om uit die sector weg te gaan. Net als dat heel veel leerkrachten kiezen voor stoppen met lesgeven. Dat is individueel een prima oplossing, maar lost het maatschappelijke probleem alles behalve op.
En prima als een ander daar een andere mening over heeft.
De staking gaat niet alleen om meer salaris. Voor de leerkrachten hier op de scholen niet tenminste. Dat salaris is voor hem het laatste, volgens mij. De andere zaken (klassenverkleining, extra ondersteuning, meer leerkrachten, enz.) vinden zij vele malen belangrijker. De juf van de oudste is 50+, als het haar om het geld ging, dan was ze tig jaar geleden al gestopt in het onderwijs.