Ik ben My beautiful broken brain aan het kijken op Netflix. Het gaat over een jonge vrouw, die een beroerte heeft gehad en probeert vast te leggen hoe het is om je weg weer te vinden in een nieuwe wereld. Een wereld waarin alles anders is, oude regels niet meer gelden en waarin zelfs je waarneming is veranderd.
Ik kijk hem in delen, want ik vind het best heftig. Het is wel ontzettend goed en herkenbaar gemaakt. Ze weet het allemaal heel goed te verwoorden. Ik denk dat ze ook heel goed het contrast laat zien tussen enerzijds een hele intelligente vrouw, die alles heel passend weet te verwoorden. Anderzijds de struggle en ‘door de mand vallen’ als ze de opdracht krijgt om een simpele taak uit te voeren, zoals raak je schouder aan. Het is een prachtige en gezonde vrouw om te zien en ze lijkt op het eerste gezicht niks te ‘mankeren’, maar ik denk dat juist dit iets is waar veel patiënten met hersenletsel tegenaan lopen. Je weet het allemaal wel en je denkt dat je het kan, anderen denken dat je het kan, totdat je het moet doen en dan ben je in de war. De meest simpele handeling is dan al ingewikkeld. Dit weet ze naar mijn idee heel goed in beeld te brengen. Echt een aanrader als je in dit onderwerp geïnteresseerd bent. Ik ben zelf pas halverwege, maar ik hoop het komende week verder af te kijken.