Nescio De eerste paar dagen zet je de kat letterlijk even een paar keer op de bak. Dat hebben ze zo door!
Verder inderdaad zorgen dat jullie de eerste week veel thuis zijn. Ik zag eerder al de tip om de kat zelf uit de reismand te laten stappen, dat is een goeie. Je kan ergens op een rustig, warm plaatsje een oude trui van jezelf neerleggen zodat de kat aan je geur kan wennen en probeer het beestje af en toe eens kort op te tillen. Verder lekker veel aaien en praten tegen het beestje. En dan tijdens het praten inderdaad langzaam met de ogen knipperen en af en toe wegkijken.
Heb je een kat die zich ergens gaat verstoppen, laat hem dan maar even gaan. Ze komen vanzelf een keer tevoorschijn.
Mijn eerste katje vluchtte mijn kleding kast in om daar 3 dagen te vertoeven. Ik heb haar daar gelaten en alleen af en toe tegen gepraat en een bakje voer, water en uiteraard een bak grit voor de kast gezet. Ze is altijd wat schuw voor vreemden gebleven, maar voor mij was ze het liefste poesje ever.
Laat merken dat je het beestje lief vind, dan voelen ze zich snel op hun gemak. Spelen schept ook een band. Natuurlijk speelt karakter ook een rol! Sommige katten zijn nou eenmaal feller dan anderen! Stel duidelijk grenzen.
Het klinkt allemaal zo ingewikkeld, maar je zal zien dat het zich uiteindelijk zelf wijst. đ