[verwijderd] Lange termijn gevolgen voor vrouwen zijn er niet echt. Het enige waar mijn gynaecoloog op bleef hameren is dat het bij vrouwen echt definitief is, en dat je zonder hormonen je eigen cyclus weer krijgt. Wat dus ook allerlei klachten later kan geven waar vrouwen na de 40
last van kunnen krijgen zoals zwaardere menstruaties, onregelmatig worden, uiteindelijk overgangsklachten etc. Ik vind zelf persoonlijk een erg slechte reden om hormonale anticonceptie te gebruiken dus heb dat volledig naast me neergelegd. Die kans is er ja, maar dan zien we dan wel weer. Overigens heeft het verwijderen van de eileiders (wat ik dus heb laten doen), wel als bijkomend voordeel dat dat je kans op eierstokkanker verkleind.
Ik wilde juist heel graag mijn eigen cyclus weer en had steeds meer het gevoel dat synthetische hormonen mn hele zijn overnamen. Ik voel me nu ook weer stukken beter! Zeker als ik dan nu merk dat ik pas geleden pas weer een echte eisprong heb gehad (ik voel die heel goed). Dan ben ik blij dat die rommel uit mn lichaam is.
Wat wel echt zo is, het is een flinke ingreep. Dat had ik wel onderschat. Je gaat onder narcose, je hebt wondjes, pijn, je buik voelt alsof je net bevallen bent. Dat is na een week wel weg, maar die eerste week ben je echt niet de oude. Nu was het bij mij mijn eigen keuze om zelf onder het mes te gaan. Als het tussen mij en een echtgenoot was gegaan en die gezegd had niet te durven etc. Dan had ik echt wel
flink de balen er in gehad ben ik bang. Het is overigens ook een stuk duurder. En je aanvullende verzekering vergoed het meestal niet. Die heb ik eerst overgesloten. Gelukkig maar, want Google had het over 1400-1600 euro. Mijn rekening was bijna 2000, gelukkig dus vergoed (wel een dure aanvullende verzekering voor genomen).
Nu ik een paar maanden verder ben, overheerst vooral enorme opluchting dat ik er vanaf ben. Geen hormonen meer, een echte ovulatie, meer mezelf voelen, niet bang om zwanger te raken en seksleven is ook verbeterd (meer zin en kom makkelijker klaar van penetratie, om de een of andere reden).
Ik ben dus al met al blij dat ik het gedaan heb. ๐