Oke lang bericht hoor, ik waarschuw alvast đ
Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Een hele tijd geleden had ik hier ook eens iets geopend over mijn zoon en zijn boosheid. Ik heb het gevoel dat het iets minder is geworden, maar toch weet ik het af en toe niet met hem. Hij is echt al vanaf dag 1 een heel eigenwijs, ongeduldig mannetje met een hele sterke eigen wil. Hij lijkt in dat opzicht erg op mij, wellicht dat het daarom ook zo botst? Maar het is in die 4,5 jaar niet minder geworden, eerder erger, want hij kan ook steeds meer zeggen natuurlijk. Sinds hij op school zit is hij eigenlijk vooral brutaal erbij geworden en ik weet gewoon niet hoe ik daarmee om moet gaan, hoe ik ook reageer het maakt niet uit. Het maakt totaal geen indruk op hem, met als resultaat dat ik mijn geduld verlies en gewoon echt heel erg boos wordt met schreeuwen en alles erbij. Ik vind hem dan gewoon echt niet leuk en daarna mezelf ook niet đ
Hij zegt dingen als:
Ik vind je stom.
Houd je mond.
Bemoei je niet met mij.
Houd op.
Verder schreeuwt hij echt heel erg als hij boos is en gaat hij slaan, met dingen gooien (hij wil ze stuk maken op dat moment). Hij bijt mijn kledingstukken dan ook en probeert zo mij te bijten. Hij geeft ook altijd echt alles, maar dan ook alles de schuld zolang hij het zelf maar niet is. En dat zijn dan vooral zijn lichaamsdelen, zijn mond, vinger, handen. Hij begon al heel jong te peuter puberen (zo rond 1,5 jaar) en eigenlijk heb ik het gevoel dat hij er nog steeds in zit. Zijn gedrag is behoorlijk explosief en kan ook binnen een seconde veranderen. Vooral als de dingen niet gaan zoals hij wil dat ze gaan, of zoals hij verwacht dat ze gaan.
Ik geef hem trouwens wel altijd complimenten als hij wel goed luistert, of heel erg lief meehelpt met mij of lief is tegen zijn zusje (tegen haar is hij namelijk af en toe heel erg hard bezig, hij slaat haar, prikt in haar ogen en nog erger gaat op haar zitten, dit komt gelukkig echt niet veel voor en hier treed ik ook echt hard tegen op, want dat kan gewoon niet!). Ik vind het ook wel een beetje raar, want hij is echt gek op zijn zusje.
We maken zo'n ruzie altijd weer goed. Hij zegt sorry, geeft een kus en knuffel en dan is het weer goed, maar ik blijf nog vrij lang met een rot gevoel zitten. En met een gevoel van 'wanneer barst die bom weer?'.
Over het algemeen is hij trouwens echt een heel lief (gevoelig) en voorzichtig jongetje. Hij is helaas ook perfectionistisch (goh hij is echt een kopie van mij đ ), dus dingen die hij doet zijn al snel niet goed en dan stopt hij er meteen mee. Gooit nog net zijn potlood/stift niet weg bv.
Ik denk erover om hulp (oid) te vragen aan iemand die buiten ons staat. Advies over hoe ik hiermee om moet gaan, want zoals het nu gaat word ik niet blij van, eerder heel erg verdrietig. Ik heb het gevoel, maar ik weet het niet zeker, dat hij dit minder erg heeft bij zijn vader. Voor mijn gevoel doen zij altijd leuke dingen, is hij de leuke ouder en ben ik dat niet, want ik ben altijd maar boos.