Ik herken het wel wat van een aantal jaar geleden. Vooral orale seks vond ik niks, voelde als een verplichting, inderdaad het geven en nemen, de schuldgevoelens als ik het niet terug wilde doen, waardoor ik ook maar niet meer wilde ontvangen om dat te voorkomen.
Mijn huidige vriend prikte daar direct doorheen en hij weigerde daar iets mee te doen zolang ik me niet 100% op mijn gemak voelde. In die tijd heeft de focus vooral gelegen op andere vormen van intimiteit en omdat de druk eraf was ben ik me steeds veiliger gaan voelen. Toen ik het gevoel kreeg dat ik volledig geaccepteerd werd door hem, ook als ik dat niet wilde en hij ook van me hield als het nooit zou gebeuren is daar echt veel verandering in gekomen. Sindsdien vind ik het ook echt leuk! Voor mij hangt intimiteit echt samen met veiligheid en vertrouwen en dat kost tijd, dat kun je niet forceren. Zeker niet als je een vervelende geschiedenis hebt!
Wat bij ons veel heeft geholpen is praten met elkaar, niet alleen over seks maar ook over dingen die er volledig los van staan om het vertrouwen te vergroten. De druk eraf halen en genieten van wat wel mogelijk is. Het vergt wellicht wel wat geduld van je partner, maar besef ook dat je het waard bent om op jouw tempo te mogen doen 😘