Bij de meesten komt het maar heel weinig voor. Kan goed zijn het hij het nooit meer gaan meemaken.

Ik vermoed dat het te maken heeft met stress of serotonine tekort.

Het is ook een drukke periode voor kinderen hè.

• Bloem hebben hierop gereageerd.
  • Bloem vindt dit leuk

Slaapverlamming is echt heel eng dus ik begrijp zijn angst. De beste tip is al door @Fantykoekie gegeven. Ik probeer altijd mijn tenen te wiebelen. Wat naar dat hij het al zo jong heeft.

Fantykoekie Inderdaad ook gelezen dat stress of slaaptekort of onregelmatige bedtijden kan bijdragen. Nou, die laatste twee zijn nu in de vakantie aan de orde natuurlijk.
    Ik heb je tip aan mijn zoon doorgegeven

Mijn man heeft het ook. Vooral als het druk is met werk, dus stress. Soms helaas ook hallucinaties erbij, dat vindt hij het ergst. Hij gaat daarna wel altijd gewoon weer verder slapen. Heel soms zet ie het licht op de slaapkamer aan, meestal is het licht op de overloop genoeg met de deur op een kier. Dat helpt met wakker worden. Het gebeurd ook meestal als ik nog niet op bed lig, om de één of andere reden heeft ie er dan eerder last van.

• Bloem hebben hierop gereageerd.

Cactusje Hallucinaties lijkt mij echt verschrikkelijk. Wat vervelend voor hem.

Ik heb je topic even uit de Koffiecorner gehaald en verplaatst.

Wat het meeste misschien nog helpt, is gewoon de kennis dat het onschadelijk is. Bij mij hielp dat wel om de paniek te verminderen, en meestal 'klikt' het in mijn hoofd dan weer goed en kan ik weer bewegen. Maar hopelijk was het eenmalig bij hem!

Hallucinaties zijn de gruwel maar begin er niet uit jezelf over tegen je zoon. Grote kans dat hij het niet heeft.

Mocht hij het krijgen kan je eventueel informatieve filmpjes opzoeken maar check deze dan voordat je het samen met je zoon bekijkt.
      Niet dat hij door die filmpjes nog meer angst gaat krijgen. Bedoeling is om hem te helpen en aan te geven dat het hallucinaties zijn. Sommige filmpjes maken de angst erger maar sommige filmpjes kunnen je ook helpen om te realiseren dat het daadwerkelijk hallucinaties zijn.

Slaapverlamming is vreselijk! Heb er zelf ook last van. Lag hij op zijn rug? Want dan heb je er vaker last van als dat je bijvoorbeeld op je zij slaapt.
      Het is ook zo bij slaapverlamming dat het minuten lang lijkt te duren maar in werkelijkheid is het maar een paar seconden.

Ik heb geen tips, sorry maar ik wilde even zeggen dat ik het heel naar voor je zoon vind.

Ik heb het vaker gehad, bij mij helpt de realisatie van wat het is, als ik het heb dan denk ik;’Ah, slaapverlamming!’ en blijf ik heel rustig ademen, langzaam zakt die verlamming dan weg.
      Ik heb ook hypnagoge hallucinaties, schijnt volgens mijn huisarts vaker samen voor te komen - ook dan werkt kalm blijven en rustig ademen.

Ik heb er momenteel ook vaak last van. Ik focus me dan inderdaad ook op mijn vingers.
      Ik ga daarna ook altijd even plassen of eruit, want als ik meteen weer in slaap val, heb ik het vaak weer.
      Ik vind het echt vreselijk, dus begrijp zijn angst heel goed. Hopelijk is het iets eenmaligs bij hem.

Thanx Ladies. Heel helpend al die info, tips en medeleven.

En wat veel mensen kennen het en hebben er last van 😮

Diazz Oh en dit idd! Even góed wakker worden erna, dus bed uit, lamp aan, wat drinken etc. Soms ben ik te suf en draai ik me toch meteen weer om, 9vd10 keer heb ik het dan gewoon nog eens.

Zoon wilde niet alleen slapen vannacht. Bang dat het nog eens gebeurde. Moest zelfs huilen. Echt wel zielig. We hebben hem bij zijn broer op de kamer laten slapen. Middenin de nacht (3 uur) riep hij mij omdat hij niet kon slapen. Denk weer door de angst. Echt sneu. Hoorde hem eigenlijk de hele nacht verder ‘spoken’ (naar wc, ff lopen). Echt sneu. Hopelijk komt hij snel van die angst af.
        Ik heb er met hem over gesproken, alle tips van jullie meegegeven, maar ja...

Aaah wat zielig. Wel fijn dat hij bij zijn broer mocht slapen. Hopelijk heeft hij toch iets kunnen slapen en heeft hij geen slaapverlamming gehad.

5 dagen later

@Bloem
        Hoe zijn de nachten gegaan?
        Geen slaapverlamming meer gehad? En hoe is het met de angst, durft hij weer alleen te slapen?

Lief dat je er naar vraagt. We gingen vlak daarna het weekend weg naar een vakantiepark. Daar sliep
        hij samen met zijn jongste broertje op de kamer. Overdag genoeg afleiding dus dat ging heel goed.
        Sinds thuiskomst niks meer gehoord over klachten. Hij gaat gewoon naar bed op zijn eigen kamer. Gelukkig maar.

Fijn dat het weer beter gaat. Ik heb het 1x gehad, daarna nooit meer.