• [verwijderd]

Mijn kinderen zijn aan de kleine kant. Dochter van 7 is nu 123 cm, net ondergemiddeld
Mijn zoon van 9 is nu 127 cm. En dit is qua kleding best lastig af en toe (wel winkelafhankelijk). Hij vindt stoere kleding belangrijk maar met maat 128 heb je toch echt veel kleding voor kleine jongetjes. En dat is vaak wel wat kinderachtig. Door zijn sociaal-emotionele achterstand is het niet heel erg wanneer hij onderschat wordt. Ik had net de curve erbij, hij groeit maar 5 cm per jaar. Nu ben ik klein (1m60) maar mijn ex is normaal. Ik hoop dat zoon toch ergens een groeispurt gaat krijgen

Wanneer er een reden is om je zorgen te maken om de groei van een kind. Dan nemen ze de lengtes mee van de ouders in de groeicurve. Dat geeft een veel duidelijker beeld van het gemiddelde dan kijken hoe lang het buurmeisje is. Ik zou ook meer kijken naar de lengtes in de familie dan kijken in de klas.

[verwijderd] oh ja dat is inderdaad weer iets kleiner dan gemiddeld. Ik snap dat het met kleding som wel lastig is. Hebben ze het zelf door verder? Of maakt het ze eigenlijk niet uit?

Torretjeee klopt en dat hebben ze ook gedaan bij de ggd. Daar kwam een gemiddelde lengte uit. Dus misschien stopt ze nog met die spurten die ze steeds maakt. Ze is afgelopen maanden elke maand een cm gegroeid.

Nav jouw post nog even de groeimeter ingevuld.

Mijn neefโ€™jeโ€™ is ook >2 meter, volgens mij is er inmiddels wel kleding en zijn er ook schoenen te vinden voor mannen van die lengte. Ik heb zelf ook diverse vriendinnen van 1.85m/1.90m en die zien er ook altijd uitstekend gekleed uit. Mensen worden gemiddeld wel steeds langer, het wordt dus steeds normaler.

Nieke

ja het wordt wel steeds meer gewoon. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Belgie en de lengte van kinderen daar is het vaak een groot verschil.

schoenen in maat 50 worden nog niet overal verkocht helaas๐Ÿ™ƒ dat is flink zoeken op internet en anders bestellen uit Amerika.

• Nieke hebben hierop gereageerd.

Puzzelstukje Maar ook bestellen via internet wordt steeds normaler. ๐Ÿ˜‰ Er zijn ook speciale winkels waar ze grote schoenmaten of la ge kleding ed verkopen.

En een gemiddelde lengte betekent ook niet automatisch altijd overal passende schoenen kunnen kopen.๐Ÿ˜‰ Mijn oudste dochter en ik hebben bv. brede voeten, de jongste juist weer smalle. Wij zijn dus ook afhankelijk van internet en speciaalzaken. ๐Ÿ˜‰

• [verwijderd]

[verwijderd] Wat lastig! Ik heb juist het tegenovergestelde probleem. Dochter is echt een meisje-meisje, wil alleen maar jurken en rokken aan en wil zich gewoon een prinsesje voelen in alles wat ze draagt. Dat is best lastig in maat 146!

[verwijderd] mijn kinderen, of iig de oudste is aan de kleine kant. Hij is nu ongeveer 1 meter en 4,5 jaar oud. Past dus nog steeds in maat 98/104. Hij is ook erg smal en kan wat dat betreft nog broeken aan in maat 92 (ideaal met korte broeken hergebruiken ๐Ÿ˜†).

Puzzelstukje ja ik zou het even aankijken nog. Wij lopen met de oudste bij de kinderarts en daar vonden ze zijn groei ook niet voldoende. Hij is aan de kleine kant. Mijn vriend is als kind ook altijd aan de kleine kant geweest en ging pas laat ineens groeien. Misschien dat jou dochter nu hard groeit maar dat ze straks weer een tijdje stil staat.
              Wel goed om in de gaten te houden, heeft ze geen last van groeipijnen?

Marshmallow ja mijn zoon van 4 is 95 cm en weegt 14 kilo. Mijn zoon van 2 heeft nu bijna dezelfde kleding maat. Ze kunnen elkaars jassen en schoenen aan. Ze hebben beide schoenmaat 23.

Mijn oudste dochter was op haar zesde verjaardag 1,26. Nu wordt ze over 2,5 maand 12 en is ze 164,5. Ze heeft altijd tussen de +1SD en +2SD lijn in gezeten. Ze werd ook altijd ouder geschat en dat is wel eens lastig geweest. Nu zit ze in de eerste en valt ze helemaal niet meer op in de klas qua lengte (ze is wel de jongste)
              Mijn jongste dochter is juist klein, zat altijd net boven de -2SD. Was met 6 jaar 1,10 en is nu wat omhoog geschoten in de grafiek en is met nu 7,5 jaar 1,22 , nog steeds klein.

Hier kan je zien waar ze zitten met hun lengte qua standaard deviatie.

https://www.tno.nl/media/4759/nmcx1.pdf

Mijn dochter is 5 zit in groep 2 word eind april 6 en is 1m25
              Ze is de langste van haar klas

Ik heb mijn jongste dochter net gemeten en ze is al weer 123,5! Ze zit nu op het -1 lijntje ๐Ÿ˜€ Gewicht is wel nog steeds 22 kilo, wat ik ook eigenlijk aan haar broeken heb gemerkt. Die zitten alleen korter en niet strakker

Puzzelstukje
                Ja gewicht is prima. Ik had verwacht dat ze zwaarder zou zijn geworden omdat ze langer is geworden maar dat is dus niet zo. Maar dat komt misschien weer als de groeispurt voorbij is.

4 jaar later

Even een upje. Misschien zijn er meer kids die de laatste tijd erg gegroeid zijn of een spurt hebben gemaakt?

Ja hier! Allebei mijn kinderen zijn grote kinderen, ik krijg er wekelijks opmerkingen overโ€ฆ Mijn oudste is een kop(!) groter dan de rest van zijn klasgenootjes en draagt nu maat 128๐Ÿ™ˆ en is 5 jaar. Mijn jongste draagt maat 110/116 en is 3 jaar. Soms maak ik mij er wel wat ongerust over, het lijkt wel niet te stoppen, ze hebben beide net weer een groei speurt gehad en de broeken worden alweer te klein.

Puzzelstukje ze hebben hier alleen erg grote voeten. Jongste dochter had met 10 jaar al schoenmaat 40. Oudste heeft sinds haar 12e maat 41/42. Ik hoop echt voor haar dat haar voeten zijn uitgegroeid. Haar oom heeft maat 50 en mijn man ook maat 47. Het zit in de genen denk ik ๐Ÿ˜….

Zonnebloem oh ja dan groeien ze gestaag door ja. Ik snap je ongerustheid, wat is het dan precies, hoe lang ze zullen worden, of het nog gaat stoppen? Dat soort dingen? Of dat ze er last van krijgen?

Trees zo! Ja dat zijn pittige maten ja. Hebben ze er zelf โ€˜lastโ€™ van?

Puzzelstukje oh ja dan groeien ze gestaag door ja. Ik snap je ongerustheid, wat is het dan precies, hoe lang ze zullen worden, of het nog gaat stoppen? Dat soort dingen? Of dat ze er last van krijgen?

Ja dat soort gedachtes! Ze waren al groot bij de geboorte 56 en 55 cm langโ€ฆ Ik denk alleen dat het voor jongens gevoelsmatig wat minder uitmaken als ze uiteindelijk de 1.90/ 2 meter halen.
                        Ik vraag mij inderdaad af hoe het komt, lange mannen zit ook niet in de familie,(mijn man is 1.86) dat vind ik niet extreem lang zeg maar. Mijn oudste zoon heeft qua spiermassa ook duidelijk meer dan leeftijdsgenoten, hij heeft echt spierballen en is onwijs sterk. Daardoor krijg ik het vermoeden dat zijn lichaam wat eerder richting de pubertijd gaat dan gemiddeld. En het is maar een gevoel hoor, nergens op gebaseerd maar toch spookt het ergens door mijn hoofd.

Heb jij op dit moment zorgen?