Hoi allemaal

de laatste tijd worden wij vaak aangesproken over de lengte van onze dochter. Eerst hadden wij dit helemaal niet zo erg door, maar nu wij er steeds meer op letten, nu ze de laatste maanden enorm gegroeid is en nu ook school erover begon tijdens het gesprek begin ik me een klein beetje zorgen te maken.

Ik denk dat ik op zoek ben naar ervaringen van jullie met betrekking tot lengte van jullie kinderen? Zodat het mij een beetje geruststelt.

Onze jongste dochter is vorige week 6 geworden en is nu 1.27 m...

Hier waren ze op hun zesde verjaardag 120 cm en 115 cm. De jongste is kleiner dan gemiddeld, de oudste een ietsje groter dan gemiddeld.

Jouw dochter is groter dan gemiddeld, maar nou ook weer niet extreem schokkend, lijkt me...? Bij mijn dochters in de klas zitten ook kinderen met allerlei lengtes. De beste vriendin van mijn oudste is al jaren minstens 20 cm langer dan zij is en ook de jongste heeft een vriendin van ruim een kop groter (maar goed, zij is klein en dat meisje lang en bovendien een stukje ouder). Een gemiddelde ontstaat nu eenmaal doordat er verschillen bestaan.

Als je je zorgen maakt zou ik gewoon even langs de huisarts gaan.

Nieke

ja dat klopt, ik had dit ook gevonden. Dat bevestigde alleen maar dat ik dacht, oei ze is echt lang! Niet gek dat ze ook overschat wordt elke keer.

Jouw kinderen hadden wel prima lengtes, ook al is de ene dan iets groter dan de andere. Hier in de klas ook verschillende lengtes maar ze zit in een combi groep 1/2 en springt er wel echt uit.

• Nieke hebben hierop gereageerd.

Puzzelstukje Dat hebben die vriendinnen van mijn dochters ook, met name die van de oudste, die was in groep 5 al zo groot als de juf. Je doet er alleen niets aan. Ze gaan pas actie ondernemen als de voorspelde eindlengte echt extreem is.

Hier lopen de lengtes echt uiteen van klein tot flink groot (van 1.25m (mijn dochter πŸ˜‰) tot 1.50m bij de jongste in groep 5 en van 1.25m tot 1.70m oid bij de oudste in een combi 6/7/8).

(De oudste is inmiddels overigens in verhouding langer en de jongste in verhouding kleiner dan gemiddeld dan ze met 6 waren. Er kan nog zoveel veranderen.)

Nieke

ja dat herken ik ook wel. Hoe lang is jouw jongste die nu in groep 5 zit? Mijn oudste zit in groep 5. Zij heeft een vriendin die tegen de 1.60 aan is...

De gemiddelde lengte van mijn dochter was geschat op ongeveer 1.75m.

Mijn dochter was met net 6 jaar 124cm
        ze is nu met 11,5 jaar 161cm
        ze is ook lang, in de groeicurve altijd boven de gemiddelde lijn geweest qua lengte en onder de gemiddelde lijn qua gewicht. Het grappige is dat de meeste kinderen in haar klas ook lang zijn (op een enkeling na) dus op school valt het helemaal niet zo op. Daar buiten zijn er veel mensen die vorig jaar al dachten dat ze naar de middelbare school zou gaan.

Nieke ik zie dat mijn 11 jarige dochter de lengte heeft van een 13 jarigeπŸ˜‚

Puzzelstukje Mijn dochter in groep 5 is 1.25m, maar een jaar jonger dus ook logisch dat ze kleiner is (al zijn er meer een jaar jonger en die zijn langer πŸ˜‰). Een van haar beste vriendinnen is juist het langst met 1.50m.

Nieke
            oke jouw dochter is 8? Die jongste van jou en van mij zijn dus allebei ongeveer even lang... groep 5 en groep 2πŸ˜†Die van mij wordt in maart 9 en is 1.40m, zit in groep 5

Nieke ik heb het idee dat die gemiddeldes niet helemaal kloppen, jij?

Mijn dochter is ruim 7,5 jaar en ook 127 cm. Ze heeft wel het laatste jaar ineens een enorme spurt gemaakt.

Maar jouw dochter zit in groep 1/2? Dan valt het misschien ook extra op tussen de 4 en 5 jarigen.
              Ik zou me nog geen zorgen maken maar als je je wel zorgen maakt kun je het altijd overleggen.
              Komt er geen schoolarts/verpleegkundige op school?

Puzzelstukje Ze is nog 7, wordt in maart 8. Ze is kleiner dan een deel van groep 3 en ook kleiner dan een aantal kleuters. Ze wordt door haar vriendin β€˜ukkie’ genoemd. Gelukkig ziet ze er zelf meestal de humor van in. πŸ˜‰ Mijn oudste is 10 en ruim 1.55m. πŸ™‚

Ik denk wel dat de gemiddeldes kloppen, waarom zou het niet zo zijn?

Sneeuwvlok er zijn een aantal herfstkinderen net als zij die in groep 2 zijn gebleven. Daarvan is ze ook echt de langste.
                  Ik weet niet of er nog een schooldokter is, meestal wel in groep 2 maar daar is ze vorig jaar geweest

Nieke echt wel een stukje kleiner dan ja. Maar als ze er verder geen last van heeft, prima toch.

ik heb het idee dat de kinderen vaak wel langer zijn dan de gemiddeldes.

Puzzelstukje Ze zijn net zo vaak langer dan kleiner, denk ik, daardoor ontstaat immers een gemiddelde. Maar het kan natuurlijk dat bv. de kleine kinderen in verhouding verder onder het gemiddelde zitten, waardoor er in verhouding meer lange kinderen moeten zijn om tot het gemiddelde te komen, dat weet ik niet. Maar ik ken ook enige kinderen die (ver) onder het gemiddelde zitten, zeker net zoveel als er boven.

Nieke

ja ik ken dus niet veel kinderen die er ver onder zitten. Ik denk dat dat mijn beeld dan kleurt.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ik heb even in de groeicurve van mijn dochter gekeken en die was toen ze 6 werd ook zo lang. Ondertussen is ze net 8 geworden en is ze de 1,40m voorbij (wel gemeten, maar nog niet ingevuld in de grafiek van de app, omdat ik haar nog moet wegen). Ze is de jongste van de klas (ze is van december en heeft maar anderhalf jaar gekleutert), maar ze is ook een van de langste kinderen in haar klas. Ze heeft vriendinnetjes van 9 die kleiner zijn dan zij. Afgelopen zomer op de camping zelfs een vriendinnetje van 10 dat kleiner was.

Tja, ze is lang, maar wat doe je eraan? Je kan moeilijk de groei tegenhouden. Ik ben zelf ook lang (1,86m), dus ze heeft het niet van een vreemde. Ik maak me eerlijk gezegd nergens zorgen over. Alleen dat overschatten vind ik soms wel zielig.

[verwijderd]

ooh ja, die van mij is dus ook van december maar bij de kleuters gebleven... maar je doet er niet veel aan nee. Maar mijn broertje is erg lang, en bij hem wilden ze groeiremmers geven. Uiteindelijk toch niet gedaan maar die is wel dik 2 meter. Terwijl mijn man en ik dus helemaal gemiddeld zijn... Ze schatten haar lengte gemiddeld in maar als ik mijn broertje zie wil ik dat niet voor haar.

Zal wel een apart gezicht zijn soms als ze vriendinnetjes heeft die ouder zijn maar wel een stuk kleiner.

Ja dat overschatten is wel sneu soms ja. En nou is jouw kind nog doorgegaan naar groep 3, toen sneller. Ik wilde dat per se niet dus zij wordt soms gezien als een groep 4 kind terwijl ze echt nog in een kleuterklas zit.

• [verwijderd]

Puzzelstukje Tja, dat is misschien ook maar net de associatie die je met lang-zijn hebt. Ik heb mijn lengte nooit als vervelend of hinderlijk ervaren. Natuurlijk, het is soms lastig met kleding kopen, maar desalniettemin is mijn kledingkast goed gevuld. Mijn lengte hoort bij mij en ik ben trots op mijn mooie lange benen. Dus vind ik het ook geen probleem als mijn dochter lang is.

[verwijderd]

nee maar je hebt lang en lang. Als ik naar mijn broertje kijk heeft ie echt wel moeilijkheden in zijn leven door zijn lengte. Alleen zijn schoenmaat al... vind maar eens schoenen...

ik hoop dat ze nu een groeispurt heeft maar dat ze uiteindelijk wel weer wat stabieler blijft. Ik zal het er eens met de huisarts over hebben als ik daar ben.

Wel goed om te lezen dat er dus nog meer lange meiden zijn!