Bloem
Femkes
Honkeytonk
Ik heb het niet enkel over de functie als gz-psycholoog. Al is het mij daar ook gelukt om in schaal 70 te komen ipv 65. Ondanks dat schaal 70 is voor klinische (neuro)psychologen of psychotherapeuten en dat ben ik niet en deze functie heb ik ook nooit bekleed (zijn meer verantwoordelijkheden). Het is mij ook 2x gelukt als basispsycholoog toen er >15 jaar geleden nog een zwaar overschot aan basispsychologen was. Ook na mijn afstuderen toen ik nog even aan de slag ging als psychologisch medewerker ipv psycholoog (er was toen een overschot aan psychologen) en zelfs tijdens mijn studie toen ik geen diploma’s had en gewoon een helpende hand was in de verzorging.
Mijn schoonzusje werkte als verzorgende ig en ik heb haar een paar jaar geleden hierbij geholpen. Ook haar is het gelukt. Er was een tekort en ze hadden mensen nodig. Dat heeft ze uitgespeeld. Ze vond het super spannend en het onderhandelen paste helemaal niet bij haar. Ze had het geld gewoon nodig als alleenstaande moeder met een particuliere huurwoning en een ex die geen kinderalimentatie kon betalen. Ik zei continue hou dit voor ogen. Het is het verschil tussen net wel en net niet kunnen rondkomen met alle stress hiervan. Hierdoor kon ze het hard spelen.
Femkes Dan moet je dus echt aantonen dat ze je anders moeten classificeren en dat is een ander verhaal.
Klopt dat riepen ze wel altijd, maar uiteindelijk was het nooit nodig. Geen idee hoe ze dit achter de schermen regelde, maar het lukte.
Ik zeg niet dat het makkelijk is, want je moet het hard spelen. Ik heb het bij mijn eerste baan als psycholoog niet gedaan. Ik was allang blij dat ik er tussen kwam. Een half jaar later kreeg ik een nieuwe collega en hij had het wel gedaan met succes. Ik dacht dat overkomt mij niet nog een keer dat ik minder verdien dan een man in dezelfde functie met minder ervaring.
Als het tijdens mijn studie met een bijbaantje al lukte, dan moest het ook lukken als ik wel een functie had passend bij mijn papieren was mijn redenering. Dat klopte, al ging het er vaak snoeihard aan toe, maar als dat mij elke maand meer loont oplevert dan wil ik het wel hard spelen.
Mannen verdienen gemiddeld nog steeds meer in dezelfde functie (zelfs binnen zorg en overheidsfunctie) en dit was voor mij een nog grotere drijfveer dan het loon ansich om er keihard voor te gaan. Ik kan net zo goed werk leveren als een kerel 💪.