Soturi methylfenidaat is voor mij echt heel lang geleden. Dat was mijn tijdens mijn studie. Met methylfenidaat had ik last van rebounds, somberheid/ depressief en het werkte iets korter dan dexamfetamine. Scheelt niet heel veel overigens. Het werkte wel goed, waarvoor ik het gebruikte, maar vanwege de bijwerkingen ben ik toen na mijn studie gestopt.
Dexamfetamine werkt bij mij ongeveer 3-4 uur. Met name als je ermee start, merk je wel dat het licht oppeppend is. Bij dex voel ik ook dat het begint te werken als ik er op ga letten. Bij methylfenidaat heb ik dat volgens mij nooit gehad. Nooit last van rebounds hiermee gehad. Wel echt een droge mond en een verminderde eetlust. Dat laatste vind ik overigens een pluspunt. Droge mond is met name tijdens sporten heel vervelend. De eigen bijdrage van 250 euro dexamfetamine kun je terugvragen via HEVO. 1x aanmelden en daarna gaat het heel makkelijk en snel.
Overigens wordt de langwerkende variant van dexamfetamine ook vergoed (ook via een terugbetalingsregeling, maar dan via de fabrikant). Dit is lisdexamfetamine. Werkte bij mij ongeveer 5 uur lang. Mijn bloeddruk en hartslag reageerde daar oa echt heel slecht op, maar ik weet dat veel mensen daar heel enthousiast over zijn. Het werkt subtieler dan dexamfetamine. Het begint wat langzamer te werken en dooft wat langzamer uit.