Hooyo-shimbir Ik denk wel dat het mijn ouders was opgevallen als ik ADHD had. Misschien hadden ze subtype ADD kunnen missen, maar ik heb het ADHD-verhaal inmiddels losgelaten. Ook al krijg ik er af en toe nog steeds vragen over van mensen die het bij mij denken te zien 😛 Maar niet iedereen die hoog-associatief is of snel gaat heeft ADHD natuurlijk.
Ik denk dat het voor de diagnose essentieel is hoe je als kind was. In tegenstelling tot jou heb ik nooit te horen gekregen dat ik een onrustig kind was. En als iets interessant was kon ik me prima concentreren. Goed hoofd- van bijzaken onderscheiden, gevolgen overzien, me niet laten afleiden door random dingen etc.. Het probleem was echter dat dingen voor mij al snel te saai waren of te langzaam gingen. Daarom hebben ze me als kind op intelligentie getest. Dat resulteerde erin dat ik de laatste twee jaar van de basisschool een aangepast programma mocht volgen. Ik scoorde 550 op de CITO en vervolgens nog heel hoog op de capaciteitentest van het voortgezet onderwijs en daarmee was het stukje intelligentie klaar. Mijn ouders waren nooit zo van het testen, dus dat was voldoende. Ik denk ook dat dat voldoende was. Ik heb me als volwassene nog eens willen laten testen, maar heb dat uiteindelijk niet meer gedaan. Er stond veel te veel druk op en het was eigenlijk niet nodig. Ik dacht dat ik iets moest bewijzen omdat ik het uiteindelijk zo slecht gedaan heb op school, maar achteraf gezien had dat met de omstandigheden te maken en niet zozeer met mijn vermogen.
Ik heb daarna wel de diagnose persoonlijkheidsstoornis NAO (kenmerken uit cluster A en C) gekregen op latere leeftijd. Is niet leuk, maar ook niet verschrikkelijk hoor. En dankzij een aantal jaren therapie (lang en nuttig traject) zou ik op de dag van vandaag die diagnose niet meer krijgen.
Ik ben blij dat ik de diagnose heb gekregen die bij me past, na een uitgebreid onderzoek op alle vlakken. Want ik denk dat als ik mij bijvoorbeeld 5 jaar geleden specifiek op ADHD had laten testen en niet bij de psychiater... ik de diagnose ADHD gewoon gekregen had. En dat had niet gepast. En waarschijnlijk had ik dan een afhankelijkheid van medicatie ontwikkeld. Want wat jij ook al zegt, er overlappen écht veel kenmerken van verschillende diagnoses.
Edit// Overigens worden de klachten die ik heb en die enorm op ADHD lijken altijd erger in perioden van stress. Het is dus niet constant.