Blue sommige huisartsen doen zelf direct de verwijzing. Sommigen plannen eerst een gesprek in bij de poh voor een verkennend gesprek. Ik verwacht met jouw hulpvraag dat je bij dit eerste gesprek bij de poh direct een verwijzing krijgt. Deze behandeling valt namelijk niet onder de mogelijkheden van de poh. Al schijnen er poh’s te zijn die daar anders over denken (ik vind dit vooral schadelijk).
Overigens hoef je echt niet in details te treden over wat er gebeurt is. Niet relevant voor de verwijzing en in dit stadium alleen maar schadelijk. Beerput opentrekken om vervolgens ergens lang op een wachtlijst te staan, is compleet zinloos. Kort je huidige klachten benoemen, wat je graag zou willen en maximaal 1 zin wat de oorzaak van de onverwerkte trauma’s zijn is echt wel voldoende. Als er doorgevraagd wordt, aangeven dat je dit bewaard tot de traumabehandeling en dat je dit nu nog niet aankan.
Emdr heeft trouwens helemaal niks met hypnose te maken. Ik heb deze rare opvatting ook nog nooit gehoord. Wie dit ooit bedacht heeft, heeft werkelijk geen flauw benul wat emdr is. Betrouwbare informatie over emdr en de werking staan op de site van www.emdr.nl (inclusief korte filmpjes met uitleg).
Als jouw vraag puur traumaverwerking is en huidige klachten wijzen ook duidelijk in de richting van ptss, dan is er ook geen uitgebreid diagnostisch onderzoek nodig. Mocht je inderdaad emdr gaan krijgen, dan zou ik persoonlijk iemand willen die goed opgeleid is hierin en de kennis up to date heeft. Ik ken meerdere emdr therapeuten waar ik nooit onder behandeling zou gaan 😬. Ik heb bijvoorbeeld nu een collega die enkel met de koptelefoon werkt of eentje die de lamp heel traag zet, want anders is het zo moeilijk te volgen. Dat is wat je vooral allemaal niet moet doen. Ik zou de registratie checken op de site van de emdr vereniging. Zodra ze bovenstaande dingen doen, direct stoppen.
Wat betreft auto rijden. Ik geef zelf altijd het advies om na de eersts keren niet zelf te rijden. Je kunt daarna heel erg moe zijn en moeite met concentreren hebben. Sommige hebben ook last van hoofdpijn, erg emotioneel of misselijk. Na een paar behandelingen kun je wel inschatten hoeverre het vertrouwd is dat je gaat rijden. Deze vervelende bijwerkingen houden maximaal 3 dagen aan en vaak veel korter. Sommigen hebben nergens last van na die tijd. Ik vind dat altijd lastig te voorspellen.