[verwijderd] Ik denk persoonlijk dat grote inkomstenverschillen een ander issue zijn dan het verhogen van de vleesprijs. Als mensen serieus niet meer in hun basisbehoeften kunnen voorzien dan is dat iets waar we wat aan moeten doen. Dit is geen maatregel die genomen wordt zodat de armen de last dragen, het is wat meer de realistische prijs betalen voor het product.
Vlees is gruwelijk goedkoop in Nederland. Ik kijk even naar de prijs van vandaag he... een kilo kip bij de AH kost je 7 euro. Bij de Carrefour in Frankrijk betaal je voor dezelfde hoeveelheid 9,80 euro. Terwijl Nederland op de 7e plaats staat van hoogste bruto binnenland product per hoofd van de bevolking ter wereld en Frankrijk op de 15e (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_bbp_per_hoofd_van_de_bevolking). Ik kan niet zeggen wat dat zegt over koopkracht en hoe de inkomsten verdeeld zijn, dus pin me daar niet op vast, maar vergelijk het eens met Burundi, waar men weliswaar 'maar' een euro voor een kilo kippenvleugels betaalt, maar in verhouding slechts 1/300ste van ons bbp heeft.
Sure, het is onbegonnen werk om alles dat we doen met derde wereld-landen te vergelijken, maar het kan geen kwaad om een keer serieus te kijken naar wat je als mens nu echt nodig hebt. We denken overal maar recht op hebben, maar verantwoordelijkheid dragen voor de gevolgen... nah. En als je dan de keuze hebt tussen aan halve kilo hamlappen per week (huidige prijs 3,99) of een doos frikandellen van 20 stuks (2,25), dan moet je zelf maar bedenken wat je meer de moeite waard vindt.
Het lijkt me niet verkeerd om producten die een hoge impact hebben op het milieu, wat hoger te belasten. Betaal maar eens écht de waarde van iets, dus niet alleen de vergoeding voor de producent, maar ook het herstel aan de schade die je ermee berokkent. In het geval van vlees, maar ook van vliegen bijvoorbeeld. Over kerosine wordt nu helemaal geen belasting betaald, terwijl op een liter brandstof voor je auto 70% wordt geheven. Dat zijn toch kromme dingen? Constant voor een habbekrats rommel bestellen via AliE, dat vervolgens gratis wordt verstuurd vanaf de andere kant van de oceaan, dat lijkt me ook wel iets dat belast kan worden.