Ik kan van alles bedenken, maar moet vooral denken aan een heel concrete situatie.
Ik was uitgenodigd voor een voorbereiding van een demo van het systeem dat ik beheer. Zonder enige context verder, geen procesbeschrijving niks. Ik kom daar aan, zit daar de projectleider + 4 (!) beheerders van een ander systeem die de inhoudelijke kennis hebben. Vervolgens gaan we een heel programma van eisen af en bij alles zei ik 'O dat kan vast, maar het hangt af van het proces en keuzes die gemaakt moeten worden.' Vervolgens vroeg ik wat het voor demo zou worden en de projectleider meldde daar een halve dag voor uit te trekken. Mijn eerste reactie was: 'Echt?!?!' En de 4 beheerders van het andere systeem schieten in de lach, omdat ik vlak daarvoor in een overleg een presentatie van welgeteld 2 minuten had gegeven. Die projectleider vond het totaal niet grappig, en ik werd daar alleen maar recalicitranter van. Ze verweet ze me dat ik wel mijn best moest doen om te laten zien dat mijn systeem de beste keus zou zijn, wat ik onzin vond. Ik zag dat ze me mega-irritant vond, maar het gaf niks want het was wederzijds.
En achteraf dacht ik: jeetje, het was ook niet zo aardig van mij, ik had best wat meer kunnen laten blijken dat ik mijn werk serieus neem, waarom deed ik nou zo? En ik weet het nog steeds niet precies want het zal een combinatie van factoren zijn, maar een deel van het antwoord is in elk geval dat ik allergisch ben voor het totaal serieus nemen van je werk zonder enige ruimte voor humor. Ik kan echt heel slecht tegen humorloosheid, mijn enige reactie daarop is méér grapjes gaan maken, in de hoop dat de ander toch nog gaat lachen (tenzij ik me onveilig voel, dan val ik stil). En ik vrees dat dat voortkomt uit een behoefte om altijd door iedereen aardig gevonden te worden. Daarnaast is humor voor mij noodzakelijk om mijn werk (/het leven) te relativeren, ik neem júist alles extreem serieus. Als anderen dat ook doen, word ik daar zenuwachtig van (is het dan echt zo belangrijk als ik eigenlijk denk dat het is?), en om dat te bestrijden, doe ik dan weer extra alsof het allemaal totaal onbelangrijk is.
Ben benieuwd hoe de demo gaat gaan😬