[verwijderd] bijv. mijn gedrag waarin ik roep dat ik mij irriteer aan slachtoffergedrag, dat ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen daden en hier ook naar leef enz. Dat dit juist een tegenovergestelde reactie bij sommigen kan oproepen ‘jij begrijpt mij niet, want ik voel mij namelijk heel erg slecht en daar kan ik niks aan doen’ en dat probeer ik je duidelijk te maken door te laten zien hoe zwaar ik het heb. De reden waarom ik mij zo gedraag, is juist weer een reactie hierop, terwijl mijn gedrag dit slachtoffergedrag uitlokt.
Het is nogal een abstract begrip wat moeilijk uit te leggen en te vatten is. Onze hersenen denken graag in oorzaak - gevolg, omdat het structuur en overzicht geeft. Alleen ik denk dat we onze acties en reactie niet in een vacuüm kunnen plaatsen en dat het te simpel is om te denken dat A reageert op B in de zin van actie leidt tot reactie.
Ik moest hieraan denken toen @Manque aangaf dat je het niet B kan verwijten dat jij je als A ergert aan het gedrag van B. Ik dacht als vervolg daarop dat het misschien nog wel complexer is en dat A en B beiden verantwoordelijk zijn voor de reactie en actie van zowel A en B.
(mijn ervaring is dat de meeste mensen in mijn omgeving afhaken bij dit soort geratel van mijn kant - ik vind het echt heel lastig om goed uit te leggen wat ik in mijn hoofd heb zitten. Sorry als het niet goed overkomt)