Sevenof9 Ik bedoel het zeker niet naar jou, ik weet dat jij totaal geen moeite en schaamte ziet in een diagnose 🙂 Maar ik vind het moeilijk als ouders willen wachten. Waarop wil je wachten? denk ik dan. Wat denk je dat er gebeurd als je kind bijvoorbeeld daadwerkelijk autisme blijkt te hebben? Ik kan je vertellen: niets hoor. Je kind blijft dezelfde.
Ik begrijp wel dat een diagnose niet leuk is, maar uiteindelijk gaat je kind voor dus waar ben je mee bezig als je het hebt over ‘iedereen is uniek’. Het gaat om het psychisch welzijn van je kind, niet over het hebben van een gekke moedervlek of zo.
Er is nog veel onwetendheid over autisme (en andere stoornissen). Mensen gaan vaak uit van de buitenkant maar dat kan een valkuil zijn. ‘Hij lijkt niet autistisch’ is een probleem. ‘Met rust en regelmaat gaat het toch best goed?’ is een probleem. Ter vergelijking, je zou als je kind hinkt ook niet zeggen ‘maar met rust gaat het wel goed?’ Nee, je gaat naar de dokter om te achterhalen waarom je kind hinkt.
Dit is niet persoonlijk naar jou hoor. De ouders van die jongen triggeren mijn frustratie over dit onderwerp 😅