Ik heb beide kanten meegemaakt en voor mij maakte het niet veel uit. Bij de oudste redelijk snel overgedragen en toen gaf de gynaecoloog opdracht om gewoon tot einde zwangerschap de afspraken in te plannen. Daardoor zag ik bij alle controles dezelfde arts. Alleen op het einde kon ze dat niet meer garanderen omdat nooit duidelijk is hoe lang je precies loopt. De bevalling zelf was bij arts-assistenten en er is ook een hun bij geweest, maar het was niet dat ik gedurende de bevalling veel verschillende gezichten zag, alleen bij overname na een dienst. Verder juist ook dezelfde verpleegkundige en arts.
Bij de middelste ivm bloedverlies veel in het ziekenhuis geweest en daardoor meer mensen gezien, maar men deed erg zijn best om dat te beperken waar mogelijk en eigenlijk vond ik iedereen even prettig. Halverwege ben ik terug naar de VK gegaan en dat is wat makkelijker plannen en met een ouder kind erbij wat losser, maar ik vond het niet perse persoonlijker. Heel prettig, maar niet helemaal anders dan het ziekenhuis. Bevalling was weer medisch en dat was hetzelfde als bij de oudste, helemaal prima.
Bij de jongste kreeg ik groei-echo's in het ziekenhuis, verdere controles bleven bij de VK. Daar merkte ik meer wisseling en had ik een sterkere voorkeur qua arts, maar dat was ook acuter en dan is dat moeilijker. Maar ook hier vond ik het voornaamste verschil dat het heel onpraktisch is om kinderen mee te nemen naar het ziekenhuis en minder bij de VK, maar qua persoonlijke aandacht vond ik het verschil beperkt. Qua parkeerkosten scheelde het wel een hoop.
Ik zou het dus vooral laten afhangen van waar jij je goed bij voelt en vertrouwd bij voelt.