Als er beneden brand is gaan we naar de badkamer. Daar heb je water voor je koel te houden. Daar liggen de handdoeken die je nat kan maken om over je heen te slaan en je kan met de sproeier van de douche alvast de deur koelen. En dan hebben we in de badkamer een raam die dubbel open kan en ligt voor aan de straat zodat de brandweer ons met de kraan eruit kunnen halen. Zijn die te laat of teveel gevaar dan kunnen we op de werkbus van man springen want die staat onder t raam van de badkamer.
Is er boven brand dan hebben we nog een plat dak waar we op kunnen en gewoon naar beneden. Maar we hebben boven geen droger of iets dergelijks.
T enige gevaar is dat de cv ketel recht tegenover onze slaapkamer is dus als daar fikse brand uit komt dan zitten we opgesloten in de slaapkamer. Kunnen we ook wel via t raam uit maar dan kom ik niet naar de jongens. Daar moet ik de oudste, 5 jaar, wel op gaan laten oefenen. Misschien toch een klimladder bij ons in de slaapkamer leggen?
Dit alles als er geen normale route is.
Bellen leer ik de oudste nog niet aan. Hij is nog niet alleen thuis en als ik m dat nu ga aanleren gaat die zeker weten 112 voor de grap een keer bellen. Vertrouw ik m nog niet op.
Maar ik moet wel echt meer brandmelder gaan ophangen. Zeker in t washok en onder aan de trap. Nu alleen boven 1.
En als we iemand nodig hebben dan kan ik buren en familie vragen. Familie duurt 15 mij of langer dus in geval van echte slechte nood dan kan ik de kinderen daar laten.