Heeft iemand hier wel eens zoiets gedaan? En zou je me daar wat over kunnen vertellen?
Om te beginnen: vond je het leuk? Wat was er leuk en niet leuk aan? En hoe ging het in zn werk? Speelde één iemand de (stiekeme) moordenaar of moest je allemaal samen een moordenaar vinden buiten je eigen gezelschap? Moest je verkleed voor je personage? Moest je puur door met elkaar te praten de moord oplossen, of kreeg je, gedurende het spel, bewijsmateriaal van de spelleiding?

Ik heb het verschillende keren gedaan en op verschillende manieren 🙈

• een keer echt met theater, verschillende personages rende in het restaurant rond met een theaterstuk, wij moesten met verschillende tafels puzzelen. We kregen allemaal een personage aangewezen en die rol namen we aan. Heel erg leuk, maar het was een wat onbekender gezelschap waardoor we er echt in moesten komen.
  • een keer met een vriendengroep, iedereen kreeg z'n rol thuis al en werd ook verwacht verkleed te komen, met een externe spelleider, was echt te gek!
  • een keer met collega's zonder externe spelleider . Leuk.

Voor mij: de spelleider maakt of breekt je avond. Het moet gewoon een kei goeie zijn. In onze vriendengroep zou ik er zo een aantal kunnen aan wijzen die dit goed kunnen. Maar veel mensen kunnen dit niet.

Verder vind ik het verkleden een super leuke toevoeging. Je komt meer in je rol, maar wel met spelers die dit ook leuk vinden. Sowieso moet je spelen met een groep die het leuk vind, een paar chagerijnen ertussen maakt het een stuk minder leuk.

Alle keren moesten we door middel van praten en puzzels de oplossing halen trouwens.

Dank voor je reactie!

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar wil er eigenlijk wel eentje organiseren. Met een flink pippi-langkouscomplex ("ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan") zeg maar. 😬
Dus nu wil ik eigenlijk een beetje weten hoe die dingen normaal in zn werk gaan, maar ik kan niet veel vinden over praktische details...

Hoe wordt bijvoorbeeld voorkomen dat de dader zn mond al heel snel voorbijpraat? Of juist zo goed is dat ie aan het eind niet ontmaskerd wordt? Of is dat ook niet per se de bedoeling van zo'n avond; dat de dader gepakt wordt? Kan de dader ook "winnen"? Houdt de spelleider het gesprek gaande of is dat vooral aan de deelnemers zelf? Wat voor soort puzzels helpen je naar de oplossing toe? Ik heb nog heel veel vragen... 😅

fafa wil je hem helemaal zelf maken?

Je zou eens kunnen kijken naar het spel weerwolven. Dat doen wij vaak thuis met vrienden. Kan je goed oefenen met spelleider zijn. Op momenten dat het stil valt zal je moeten improviseren om het weer op gang te helpen. Plus hoe smeuïger jij het verhaal inleid/verteld, hoe meer je gasten erin komen.

Het doel van de moordenaar (of bij weerwolven) is natuurlijk om niet betrapt de worden. De rest wil hem zo graag mogelijk vangen. Dus in principe spelen je gasten het spel.

Er zijn verhalen online te koop van moorddiners , dan moet je zelf verder alles regelen maar heb je puzzels en verhaal enz al. Misschien een idee om dat eerst zo te doen?

Ja, weerwolven ken ik. Het is weer bijna halloween, dus er staan al twee weerwolf-avonden in mn agenda 😄

En ik heb wel wat gezocht op internet voor inspiratie, maar het ding is: we spelen nu met onze toneelvereniging een Shakesperiaans stuk. Een van onze leden heeft zelf supermooie kostuums gemaakt. Na de voorstellingen gaan die naar de zolder of op marktplaats voor wat de gek ervoor geeft. Zonde, eigenlijk. Dus nu wilde ik nog iets bedenken om die kostuums nog te gebruiken (en nog wat geld op te halen voor een verbouwing in ons theater), en aangezien ik, en nog een paar leden, dol zijn op puzzels bedenken (we hebben van de zomer ook een escaperoom gebouwd in het theater) dacht ik dat wij vast ook zo'n moorddinerscript konden schrijven.

Maaaarrrr... een beetje ervaring vanaf de andere kant (als speler) is toch wel handig, realiseer ik me nu 😅

Dus het script moet passen in de late middeleeuwen, en met karakters waar we kostuums voor hebben.
    En dan kan ik op basis daarvan wel een eenvoudig whodunnitje schrijven (de voorbeelden die ik tegenkom op internet zijn ook niet heel complex).

Maar ik zit nu meer met issues als: hoe blijft er een soort progressie in het spel? Met weerwolven vallen er steeds mensen uit ('s nachts vermoord of overdag geëxecuteerd) en krijgen de burgers steeds meer info (de heks weet bv wie zij een keer gered heeft en dus onschuldig burger is. De ziener heeft veel informatie.). Dus uiteindelijk leidt dat sowieso naar een uitkomst. Hoe werkt dat bij een moorddiner? Krijg je gedurende het spel ook steeds brokjes info die leiden naar de schuld of onschuld van spelers?

Ik heb het wel eens gedaan (misschien zelfs 2x 🧐). Ik weet wel dat het leuk was (maar wel met leuk gezelschap), maar verder kan ik mij niet zo veel herinneren 🤔. (Lang geleden en er was drank in het spel)