Voor (ongeveer) kleuterleeftijd:
- Het boek zonder tekeningen (Novak)
Klinkt saai, maar als je het goed voorleest vallen ze van hun stoel van het lachen
- Peuzel in dinoland (Yarlet)
Je denkt een informatief boek over dino's te krijgen, blijkt er een boekenmonster in te zitten die je boek opvreet. Vang 'm!
- Een heel jaar voorlezen (Noort)
Voorheen waren dit 4 losse boeken, voor elk seizoen één. Per deel is er 1 doorgaande verhaallijn, afgewisseld met knutseltips, liedjes, versjes, spelletjes e.d. Heel leuk.
- Gruffalo / kind van de Gruffalo (Donaldson)
Al een paar keer genoemd, door de rijm is het gewoon heel fijn voorlezen. Knap vertaald ook. Aansprekende prenten.
- Prentenboeken zonder tekst van Thé Tjong King. Met name mijn oudste raakt daarin niet uitgekeken. Er zijn meerdere personages (dieren) die je kunt 'volgen'. Zonder tekst, ontvouwt zich een heel verhaal per personage. Uiteindelijk komen al die verhaallijnen weer bij elkaar.
- Voor de Friezen onder ons: Piper op reis (Verdoorn) Prachtige prenten!
voor (ongeveer) groep 3-4-5
- Boeken van Reggie Naus (piraten van hiernaast en Trubbel de Trol) Beide series hebben meerdere delen. Voor de jongsten in deze categorie al leuk om voor te lezen. Voor de oudere om zelf te lezen. In de categorie grappig en soms een beetje spannend.
- Boeken van Jozua Douglas, o.a. Costa Banana serie. Gewoon erg grappig, met name vanwege de gekke personages. En altijd leuk als de kinderen de verstandigste zijn en de boel weten te redden.
voor ongeveer groep 6-7-8
- Grijze jager serie (Flanagan) Prachtig geschreven avonturen, waarin heel veel mooie thema's aan bod komen, zonder dat het opdringerig is (bijv. over je moed vinden, doorzetten, vriendschap, niet op eerste indruk afgaan etc.) Spannende verhalen die je in 1 ruk uitleest. Gelukkig is het een serie want na elk boek wil je meer!
- Harry Potter (Rowling)
De beroemde tovenaarsleerling. Verhaal komt vaak wat langzaam op gang. Maar als je er eenmaal 'in' zit... wow! Ik ben nu de eerste aan het voorlezen aan onze oudste. Hij houdt meer van strips en korte verhalen, is het geduld kwijt voor langere verhalen. (Zelfs als ik ze voorlees). Maar door deze is hij weer helemaal geboeid. En voor mij ook weer een genot om terug die wereld in te gaan.
Persoonlijk vind ik alleen de eerste 3 geschikt voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Vanaf deel 4 zou ik toch wachten tot de middelbare school.
Over de middelbare school gesproken: ALLES van Thea Beckman!
Roald Dahl heeft voor verschillende leeftijden boeken geschreven. En als je op het juiste moment, het juiste boek voorleest is dat altijd een hit. Alleen de reuzenperzik vind ik niks aan.
David Walliams wordt soms 'de opvolger van Roald Dahl' genoemd. Dat zijn grote schoenen om te vullen! Ik geloof niet dat ik hem net zo goed vind, maar zijn boeken zijn ook grappig. En zoek hem eens op, op youtube. Zo moet je voorlezen! Dat doet hij briljant (wel in het Engels!)