Luuz
Het zijn recepten van internet.
Deze smaakt heel zacht, je proeft de knoflook goed en hij smelt. Wat wij deden was een stokbrood aan de bovenkant insnijden en dan in de oven, dan heb je stokbrood met gesmolten kaas erin. Het deed mij denken aan van dat afbakstokbrood met kruidenboter.
https://www.youtube.com/watch?v=fo2K1nSef2Y
-100 g cashew nuts
- 200 ml water
- 1 tbsp nutritional yeast
- 1 1/2 tsp apple cider vinegar
- 1 tsp salt
- 1/4 tsp garlic powder
- 3 tbsp tapioca flour
Brine:
400 ml water
Pinch of salt
blend alle ingrediënten
verwarm het mengsel in een pan tot het samenklont, roer de hele tijd om te voorkomen dat het mengsel aanbrandt (een non-stick pan is het beste)
zet de brine klaar in een pot
doe de kaas in de brine met een lepel en natte handen, ongeveer 2 el per keer (je kunt er een soort bollen van maken net als mozzarella)
Deze is hard, smelt niet (ik heb het geprobeerd op de lasagne maar het werden een soort krokante kaaschips), die is lekker op brood of een toastje ofzoiets.
- 180 ml water (plus extra voor het stomen)
- 110 gram wit rijstmeel (van de toko, rijstmeel voor babypap werkt NIET en ketan/kleefrijstmeel werkt ook NIET)
- 75 gram gesmolten neutraal smakende kokosloie
- 1,5 theelepel zout
- 1,5 theelepel milde franse mosterd
- 2 theelepels witte natuurazijn
- 1 theelepel citroensap
- 1-3 eetlepels edelgist
- 0,5 mespuntje kurkuma (geeft een gele kleur aan de kaas, maar is niet nodig voor de smaak)
Breng een laagje water aan de kook in een stoompan, of gebruik een gewone grote pan waar je iets in doet om je kaas in te stomen. Wij hebben gewoon een metalen zeef of vergiet in de pan gehangen.
Doe alle ingrediënten bij elkaar in een kom en meng met een staafmixer of blender tot het mooi glad is zonder klontjes of vetdruppels. Giet het mengsel in je kaasvorm (deze moet hittebestendig zijn, wij hebben gewoon een ikea soepkom gebruikt). Gebruik een vorm die hoog genoeg is voor de vloeistof, want het mengsel bubbelt tijdens het stomen nog een centimeter of twee omhoog.
Laat het water stevig doorkoken en laat de kaas 45 minuten stomen. Direct na het stomen is de kaas nog vrij zacht en een beetje flubberig, maar na het afkoelen wordt hij stevig. Als er water op gedruppeld is van de deksel van de pan kun je dat voorzichtig afgieten. Zet de kaas minstens een nacht in de koelkast om op te stijven en haal hem dan voorzichtig uit de vorm (ik heb hem na een uur al uit de vorm gehaald, ging ook prima)
De kaas wordt lekkerder als hij nog een dagje of twee in de koelkast staat en hij blijft minstens twee weken goed.
Ik vind het lekker op brood met bijvoorbeeld tomaat erbij, had ik net ook. Het smaakt natuurlijk niet hetzelfde als kaas van koemelk, maar het is makkelijk te schaven, ik vind het lekker en het is een goede variatie in je broodbeleg 🙂
Mijn vriendin die de workshop gaf heeft nog een recept voor kaas die ik het lekkerste vind van deze drie, maar dat recept moet ze nog uitwerken dus die krijg ik nog. Die vond ik het meeste echt op kaas lijken en mijn niet veganistische familie/vrienden waren hier ook fan van!