@Pimpelmeesje Ik ben een paar jaar geleden begonnen met 'pcos-proof' eten. Ik was toen nog vegetariër, maar omdat je volgens dat dieet beter geen zuivel kunt eten behalve biologische roomboter was het al flink richting veganisme maar dan met ei 🙂 En ik at dan ook echt heel veel ei!
Als ontbijt nam ik bijvoorbeeld zelfgebakken brood met pindakaas en wat banaan erop en kaneel eroverheen (kaneel balanceert je bloedsuiker). Ik at dit brood: https://www.mynewroots.org/site/2013/02/the-life-changing-loaf-of-bread/
Echt een calorieënbom vanwege de hoeveelheid vet, maar super vullend en gezond voor pcos.
Als lunch als ik naar mijn werk ging maakte ik vaak een salade, met groente die ik in huis had. De standaard sla, tomaat, komkommer, paprika zat er vaak in, maar ik rasp ook bijvoorbeeld rauwe courgette, wortel of bietjes door de sla als ik die in huis heb. Nouja je kunt vanalles bedenken, groente in ieder geval. Ik deed er soms ook gekookte broccoli door ofzoiets als ik dat nog een restje over had van het avondeten van de dag daarvoor. Naast groente deed ik er altijd gekookt ei door en peulvruchten en verder noten/zaden. Je kunt er ook tofu of tempeh doorheen doen in plaats van ei en avocado is ook altijd goed. Als ik thuis lunchte at ik vaak roerbakgroente (maar net wat ik in huis had) met ook weer ei erdoorheen gebakken, soort scrambled eggs met heel veel groente. Je kunt ook scrambled tofu maken of in plaats van ei vleesvervanger (bijvoorbeeld kipstuckjes of falafel oid) of gewoon peulvruchten erdoor.
Als avondeten at ik zoveel mogelijk met de rest van het gezin mee. Als die macaroni aten dan at ik vooral de saus waar dan veel groente in zat en als pasta nam ik dan een klein beetje pasta gemaakt van peulvruchten, bij de albert heijn heb je daar nu best veel soorten van. Wel minder lekker maargoed, je moet er wat voor over hebben. Bij rijst nam ik dan een klein beetje zilvervliesrijst. En altijd weer zorgen voor veel eiwitten, dus een hoop ei, tofu enzovoort erbij. In plaats van aardappel nam ik vaak zoete aardappel en dan wat minder.
Verder at ik ook vaak havermout als ontbijt met wat fruit erdoor, noten, eetlepel pindakaas (dat is nog steeds mijn favoriete ontbijt), of sojayoghurt of alpro go on is ook lekker en dan in plaats van normale muesli soms wat havermout erin en weer veel noten.
In de avond gunde ik mezelf soms een blokje hele pure chocola. Ik dronk alleen koffie, thee en water.
Ik merkte al veel eerder effect dan na 100 dagen trouwens! Voordat ik zo at had ik vaak ineens heel veel honger en voelde ik me enorm slap en trillerig en was ik bang dat ik flauw zou vallen (ik ben als kind en op de middelbare school een paar keer flauwgevallen). Toen ik op deze manier ging eten had ik daar geen last meer van omdat ik geen snelle koolhydraten meer at en veel langer vol zat na maaltijden. Ik werd ook na een paar weken ongesteld en vanaf dat moment is mijn cyclus een hele tijd redelijk regelmatig geweest, zeker voor mijn doen. Ik heb het niet meer opgeslagen, maar het was toen bijvoorbeeld 33-35-28-32-34 in plaats van 4 a 5 keer per jaar ongesteld.
Ik vond het wel heel moeilijk! Ik had geen zin om overal aan iedereen te vertellen dat ik pcos heb, maar mensen gingen vragen stellen over mijn eetpatroon dat ze zagen veranderen. Ik vond het lastig om traktaties af te slaan, of geen melkproducten te gebruiken. Uit eten of bij andere mensen eten was een gedoe, want maak je dan uitzonderingen of niet en werkt het nog wel als je dat elke week wel een keer doet. Ook was het thuis niet leuk, want ik ging merken dat eten toch ook wel een heel groot sociaal aspect heeft en als je dan ineens niet meer mee eet met pizza, friet en ook gewone dingen als stamppot en pasta enzovoort dan is dat best bepalend voor de sfeer. De kinderen gingen elke keer vragen stellen en mijn vriend werd er helemaal chagrijnig van dat het altijd maar over eten moest gaan en dat ik dan weer dingen niet at. Het is best bepalend geweest voor onze relatie, we hadden altijd gerechten die we vaak aten en allebei lekker vonden maar daar is weinig van over. Als ik vraag of mijn vriend wil bedenken wat we gaan eten zegt hij 'dan eet jij het weer niet zeker' en als ik iets bedenk dan vindt hij het vaak saai of de kinderen lusten het niet enzovoort. Sowieso vond ik het als vegetarier ook een beetje eentonig worden, want veel pcos recepten bevatten kip en vis en dan heb je toch wat meer afwisseling.
En toen werd ik veganist en toen viel ook nog eens het ei weg en toen heb ik het echt opgegeven. Wel jammer want het werkte wel dus. Er zijn wel veel dingen die ik nu nog steeds wel toepas, ik koop van koolhydraten altijd de volkoren variant en eet nog steeds wel eens die peulvruchtenpasta. Ook eet ik veel minder brood en ik let erop dat ik bij koolhydraten ook iets van vetten/eiwitten binnen krijg. Ik eet dus nog steeds veel gezonder dan dat ik deed voordat ik met het pcos dieet begon. Ik denk er nu wel eens over om weer ei te gaan eten en het toch weer te proberen, maar ik vind het wel moeilijk. Het liefst neem ik dan eigen kippen, dan zou ik dat niet erg vinden.
Verder zijn er ook veganistische dieten die claimen dat ze werken, met name vanuit de high carb low fat beweging. Daar zijn ook wel verhalen te vinden van mensen waarbij dat goed werkte, ik denk ook vooral dat het bij hun effect had omdat ze afvielen, maar ik hoefde niet af te vallen. Ik heb dat dieet ook geprobeerd en daar heb ik echt mijn cyclus weer mee verpest en ik heb er best spijt van, maargoed je weet het pas als je het probeert natuurlijk. Ik raad dat soort dingen je in ieder geval af, mocht je er ooit over nadenken 😉 Koolhydraatarm veganistisch eten kan wel, maar is best moeilijk en dat is me nog niet gelukt. Echte recepten heb ik verder ook niet voor je, ik wil wel de website www.pcosdietsupport.com aanraden als je die nog niet kent. Maar ik kookte dus nooit van recepten, ik had de principes in mijn hoofd en maakte daar zelf wat van (behalve dat brood dus). Op die website staat trouwens ook nog een ander pcos proof brood, mocht je daar interesse in hebben.