Eerlijk gezegd weten wij niet zo goed wat wij kunnen doen. N. is nu ruim ander half en is ontzettend snel overprikkeld. Vandaag gingen wij bijvoorbeeld met zijn drieën naar de stad. In de parkeer garage was alles goed en toen wij buiten liepen was ook alles oké maar toen stond daar een mannen koor hij ging gillen, huilen, op de grond liggen en was echt helemaal overstuur. Ik had het al ingecalculeerd, maar mijn hart breekt op zo’n moment niks is meer goed en hij is echt onbereikbaar. Wij wilde toen een kinderkledingwinkel in, protest maar hij liep uiteindelijk wel netjes naar binnen en kreeg een ijsje om even tot rust te komen. Hij was weer zichzelf zat lekker te brabbelen en te spelen en we gingen richting de intertoys, hij was letterlijk 2 stappen binnen, trok zich los en rende naar buiten om vervolgens weer helemaal overstuur te zijn. Wat moeten wij hier nu mee? Dit gedrag is trouwens niet een “ ik heb er geen zin in dus ik ga lekker demonstratief op de grond liggen en jullie bekijken het maar moment.”
Hij kan bijvoorbeeld ook niet tegen mensen die een hele luide stem hebben. Hij wilde een tijdje geleden contact maken met een man en liep er heel zelfverzekerd naartoe, tikte zijn been aan en die man reageerde heel leuk op hem, maar hij praatte nogal hard en ik wist het al, die gaat zo oorverdovend huilen en ja daar ging N. wat een verdriet heeft hij dan op zo’n moment. 😥
Maar wat moeten wij hier nou als ouders mee? Wat kunnen wij doen zodat hij hier beter mee leert omgaan? Wat kunnen wij doen zodat hij zich beter voelt op zo’n moment? Is het verstandig om de huisarts of het cb te contacten?
Even ter aanvulling ; Wij hebben het idee dat N. niet een doorsnee kind is. Hij kan ontzettend goed verbanden leggen, snapt alles wat je zegt. Het enige is natuurlijk dat dit ons eerste kind is en dat wij geen idee hebben wat normaal is voor een ruim ander half jarige.