De oudste van 12 krijgt €20,- per maand (voortgezet onderwijs)
de tweede van 10 krijgt €6,50 per maand (groep 8)
de derde van 4 krijgt €0,50 per week (groep 1)
de jongste van 3 krijgt nog geen zakgeld

ze mogen dit naar eigen inzicht uitgeven, het zijn allemaal extraatjes. Ze hoeven hier geen kleding of cadeautjes van te betalen.

• [verwijderd]

Mijn oudste van 6 krijgt sinds haar 6de verjaardag € 0,50 per week.
Ik wil nog een pennyrekening (dat het nu vast anders) voor haar openen zodat ze zo'n leuke spaarpot krijgt waarop ze kan zien hoeveel ze al heeft.
Wij kopen nog te veel voor haar. Het is nog te abstract.
Wat kopen jullie kinderen van hun zakgeld?

Oudste krijgt nu ze op het vo zit 20 per maand. Jongste van bijna 4 mag af en toe de laatste stuiver of dubbeltje uit mijn portemonnee pakken. Zij vind het vooral leuk om er mee te spelen. Dus dan is een dubbeltje geld zat.
Soms gaat ze mee met de oudste naar de markt, dan krijgt ze van papa vaak 2 euro mee voor een loempia en wat lekkers.

• [verwijderd]

[verwijderd] ik debk dat de middelste het gauw zou willen uitgeven aan dingen die hij niet nodig heeft

Maar àlles wat kinderen op die leeftijd van hun zakgeld kopen hebben ze toch niet nodig? Wat ze nodig hebben horen ze dan m.i. nog van hun ouders te krijgen. Het doel is hen een gevoel van autonomie te geven en hen te laten ervaren dat het hebben van autonomie ook leidt tot het moeten maken van keuzes en het hebben van verantwoordelijkheid. Zakgeld is m.i. echt alleen maar leergeld.

Mijn dochter is 7 en krijgt €0,50 p.w. (Ik vind eerlijk gezegd dat jullie met de oudste van 10 behoorlijk laat zijn. Zou daar echt z.s.m. mee beginnen.)

Mijn kinderen krijgen zakgeld vanaf hun 7e. Beginnen met 1 euro per week en dan steeds wat erbij. En inderdaad, zakgeld is om te leren. Dus ze mogen er mee doen wat ze willen en hoeven niet verplicht te sparen. De enige regel die ik heb is dat ze er geen snoep/koek/chips van mogen kopen.

Mijn ouders deden soms een bepaald spaardoel voorstellen als we iets heel graag wilden hebben. En als wij dan bijv 50 gulden hadden gespaard, vulde mijn moeder het met 50 gulden aan tot 100.

Ik weet niet meer wanneer wij zijn begonnen bij de oudste, ik denk met 5 jaar. De jongste is nu net 5 maar krijgt nog niks, de oudste is bijna 11 en krijgt nu nog 7,50 per maand (stort het op haar rekening). Zat te denken om het te verhogen naar 10euro.

Hoe herinneren jullie jezelf eraan? Ik heb nooit contant geld, dus we vergeten het gewoon altijd. Ik denk dat de oudste ongeveer €100 achterstallig zakgeld krijgt.

• [verwijderd]

Met dingen willen kopen die ze niet nodig hebben bedoel ik vooral snoep/koek/chips en allerlei goedkope prullen dat ze speelgoed noemen.
    Ik snap ook wel dat ze niets echt nodig hebben op deze leeftijd en kleding, echt nodige dingen e.d. betalen wij uiteraard zelf, dat spreekt voor zich.

Ja ik vind zelf ook dat we allang hadden moeten beginnen maar daar hebben we nu niks meer aan, dat is nou eenmaal zo gelopen.

Ik denk dat we beginnen met 2,50 of 3 per week en dan verhogen als hij 11 wordt.
    De middelste 1 euro per week en de jongste vanaf zijn verjaardag 0,50.
    Dat lijkt me wel een mooie start.
    En dan op de kalender schrijven want we vergeten het anders gewoon en dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Femkes daarom storten wij het automatisch op dr rekening. Wij vergeten het anders gewoon of er is weer geen contant geld in huis.

Femkes Wij hebben een picto planbord met een picto zakgeld. Dafne herinnert ons er dan wel aan... 😂 Als we dat niet hadden, zou ik gewoon een wekelijkse melding in mn telefoon zetten.

• [verwijderd]

Wij zijn begonnen toen ze 6 waren en met de verjaardagen steeds verhoogd.
    M (11 jaar) krijgt 2,50 per week, F (9 jaar) 1,50 van mij, en beiden krijgen ze nog 10 euro per maand van hun vader.
    Wel is de voorwaarde dat ze hun kamer moeten opruimen! Meestal is dat op een zondag, dus als het is opgeruimd maak ik het over.

Ik vind het enorm schelen dat het nu op hun eigen rekening staat, toen het nog contant ging zat zeker M continu haar geld te tellen of ze een potje slijm of een beenie boo kon kopen. Nu het naar hun rekening gaat is het idee van zakgeld veel abstracter en hebben ze geen idee hoe hard het eigenlijk gaat. Ze sparen voor een PlayStation, en hebben afgesproken dat ik rond sinterklaas de rest bij leg, maar ze beseffen niet dat ze hem eigenlijk al kunnen kopen 🙈
    Ik laat ze nog wel even doorsparen zodat ze ook meteen games en extra controllers kunnen aanschaffen, anders hebben ze er nog niks aan. Maar momenteel vragen ze er ook niet om, en zijn compleet vergeten dat ze zelf een pinpas hebben en in theorie nog steeds de slijm en andere onzin kunnen kopen.

Hier krijgen ze €0,50 per week, ze zijn 5 en 7. Ze mogen er mee doen wat ze willen, met wat logische grenzen (geen messen ofzo ervan kopen dus 😉 ). Maar ze willen het allebei vooral dolgraag sparen, zo kunnen we ook heel goed bepalen hoe graag ze iets willen - als ze niet bereid zijn zakgeld uit te geven aan iets, dan willen ze het kennelijk toch niet zó graag.

Hier vanaf 6 jaar 1 euro per week. Oudste is nu 7 en krijgt nog steeds hetzelfde bedrag. Vanaf 8 gaan we denk ik naar 1,50.

• [verwijderd]

Owl Ja, dat gebruik ik hier ook wel eens als graadmeter. 😉

Mijn dochter is 5 en krijgt 0,50 per week. Ze doet het in haar spaarpot. Ze heeft nooit geen besef van waarde en vind het vooral leuk om in haar spaarpot te doen. Ze wil wel eens iets van playmobil en dat betaald ze dan zelf.

Leuk om zo te beginnen...

[verwijderd]
        het is inderdaad wat veel, maar goed de
        helft spaart ze en eigenlijk maakt ze de rest nooit op als ze geen doel heeft. Heeft ze wel een doel dan kan het zo zijn dat ze 4 weken wacht tot ze genoeg geld heeft en het uitgeeft

Oudste is zes en die krijgt nog niet met regelmaat zakgeld. Goed idee om dat te gaan doen.
        Ze krijgt zo nu en dan wat van ons en opa en oma voor in de spaarpot. Waar ze intussen vast iets leuks van kan kopen, maar dat ding gaat eigenlijk niet open.

Vanaf wanneer hadden jullie een (eigen) bankrekening voor je kind? Ze hebben wel een spaarrekening, maar daar kunnen ze nog niet bij.

Dochter is bijna 5, goed idee om vanaf haar verjaardag zakgeld te gaan geven.

5 jaar later

Hoe doen jullie dat met zakgeld?
        Oudste krijgt elke week een euro. Daarvan mag ze iets kopen wat ze graag wil, maar geen snoep en wel in overleg. Pas wou ze bijv. een sieradendoos kopen, maar die heeft ze ook al, dus toen heb ik gezegd dat ik dat niet nodig vind. Hetzelfde als op vakantie met een tas van €30. Ik vond het best veel geld voor een tasje en ze heeft ook al een tas.

Nu wou ze vandaag graag een autootje kopen voor het buurjongetje van 3. Ze heeft ook een plastic bloem voor zijn zusje(niet zelf gekocht) en wil nu ook iets aan hem geven. Ik vind het een heel lief idee, maar vind het eigenlijk ook jammer om er heel veel aan uit te geven. Als ik haar haar gang laat gaan koopt ze zo een hele doos van €10.
        Hoe gaan jullie om met dit soort dingen? Ik merk dat ik het lastig vind om los te laten.