Interessante discussie! Ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie het aanpakken als je partner iets als ADD/ADHD heeft?
Mijn vriend kan nogal ongestructureerd zijn. Hij doet altijd 10 dingen tegelijk en vergeet dan van de helft waar hij mee bezig was. Hij kan gerust half aankleden, ondertussen de koffie aanzetten, een gat in de muur boren want hij zag zijn boormachine liggen, zijn muts op doen en daarna beseffen dat hij geeneens een shirt aan heeft, zeg maar 😂
Af en toe botst dat, want sommige dingen ziet hij echt niet. Opruimen is moeilijk, de kasten staan vaak open, hij ziet geen kruimels op het aanrecht. Hij heeft ook al meerdere parkeerboetes gehad omdat hij simpelweg vergeet om de meter aan te zetten. Dat soort flauwekul.
Ik merk dat structuur helpt, dus we hebben een weekagenda hangen die ik elke week invul. Elke avond voor we gaan slapen doen we een rondje door de benedenverdieping om rommeltjes op te ruimen. Dus dat gaat steeds beter, maar tegelijkertijd wil ik ook niet zijn moeder zijn en moet hij zelf verantwoordelijkheid nemen. Maar in hoeverre kan hij hier iets aan doen? Dus dat blijf ik lastig vinden, want ik moet er wel mee samenleven.
Overigens zijn er ook heel veel dingen die hij goed en fijn doet 🤗
Hij houdt ontzettend van koken, dus dat regelt hij altijd. Hij gaat uit zichzelf boodschappen doen. Als ik weer eens te traag uit bed kom, dan maakt hij bijna altijd mijn ontbijt en lunch klaar.
En hij staat regelmatig op me te wachten als ik uit werk kom, om even rustig samen naar huis te fietsen en bij te kletsen. Op een gekke dag neemt hij zelfs appels mee of mijn favoriete crackers en een thermoskan koffie en gaan we onderweg naar huis even in een park zitten.
Dus het is echt een lieverd. Maar chaotisch. We hebben nog geen kinderen, maar soms maak ik me wel eens zorgen over hoe dat dan gaat. Want ik gok dat je dan inderdaad situaties krijgt van kinderen die zonder gymkleding naar school gaan, of vergeten te brengen naar zwemles/scouting/…, lege koffers op vakantie…