Ik merk dat ik er toch wat anders in sta. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten ben ik christen. Ik geloof dat de mens van God de taak heeft gekregen om voor de dieren te zorgen. Dit tot welzijn van mens en dier. Ik denk dat het goed is voor de mens om met dieren samen te leven. We moeten echter wel altijd rekening houden met de aard van het dier. Een ijsbeer (die van nature lange afstanden moet lopen) in een dierentuin in een verblijf van 50 m2 zetten, dat vind ik wreed. Maar als je ziet hoe blij honden zijn als hun baasje thuis komt, of als ze buiten met hun baasje met een bal aan het spelen zijn, of hoe een kat bij zijn baasje op schoot kruipt om geaaid te worden en heerlijk gaat liggen spinnen... dan kun je onmogelijk volhouden dat het dier er niks aan heeft en dat het slecht is voor het welzijn van het dier. M.i. profiteren mens en dier beiden van zo'n relatie.
Edit: En ja, het is slecht voor het milieu, maar dat is menselijk leven per definitie. Als we wat voor het milieu willen doen, laten we dan eerst eens stoppen met twee keer per jaar met het vlievtuig reizen, al dan niet naar de andere kant van de wereld. Laten we het wel even in perspectief zien.