Nescio lichte verzakking schijnt, volgens mijn gynaecoloog, heel normaal te zijn na een bevalling. Na meerdere bevallingen hebben alle vrouwen het in meer of mindere mate. Het hoeft verder ook geen klachten te geven, maar het kan net wat extra druk op de blaas geven tijdens seks. De banden waar je blaas aan hangt zijn gewoon wat opgerekt en je kan hooguit de spieren erom heen versterken ter compensatie, maar de banden zelf herstellen niet meer (in ieder geval niet zonder operatie). De blaas blijft net wat lager en meer tegen de wand van de vagina liggen.
Ik herken namelijk wat je beschrijft bij mijzelf. Ik heb zelf een forse verzakking en het klinkt misschien raar, maar sinds ik weet waar het door komt heb ik er ook geen last meer van tijdens de seks. Dat is wel een mentaal iets denk ik? Ik weet dat het bij mij nooit beter dan dit zal worden en nu is het okΓ©. De andere optie was een operatie en dat zie ik niet zitten. Ik had geen keus dan het maar accepteren. Ik maak mij er ook geen zorgen meer over en ik let er niet meer op tijdens de seks. Wel even moeten wennen en wat aanpassingen moeten doen π¬. Het is nu het nieuwe normaal geworden denk ik.
Ik denk dat juist vaak onderschat wordt wat een zwangerschap en bevalling met je lijf doet. Aan een vrouwelijk skelet schijn je te kunnen zien dat een vrouw ooit bevallen is. Je lichaam verandert gewoon blijvend. Alles zit en hangt daarna net even wat anders dan voorheen.