[verwijderd] In alle drukte van de kraamweek was het me nog niet gelukt om te reageren. Ik las eerder dat er eiwitten in de urine waren gevonden en dat je 24-uurs urine moest gaan opsparen. Heb je daar al uitslag van? Eiwitten ontstaan ook door bijv een niet gewassen plas en daardoor veel afscheiding. Hoeft dus niet direct wat te betekenen. Je bloedplaatjes uitslag is nog netjes binnen de grenzen om niet aan HELLP te hoeven denken, maar snap dat t spannend is als de waardes dalen. Hopelijk houden ze dat goed in de gaten. Er zijn echter tig redenen waarom ze iets verlaagd kunnen zijn, en zolang ze niet waanzinnig naar beneden duiken (ik meen onder de 50), is er niet direct reden tot zorg. Maar ik snap je stress als er zo op gereageerd wordt door de zorgverleners.
Dat gezegd hebbende...ik ben nu 2 keer ingeleid vanwege beginnende zwangerschapsvergiftiging. De eerste zwangerschap ging m’n bloeddruk al omhoog bij 20 weken en had ik vanaf 24 weken teveel eiwitten in de urine. Dit keer ging het afgelopen maandag bij 38+3 pas omhoog en direct ook eiwitten. De eerste zwangerschap twijfelde ik ook over alles. En daardoor voelde ik ook vaak symptomen denk ik erger dan het daadwerkelijk was. Ik heb toen ontzettend veel hoofdpijn gehad, waarschijnlijk door de stress van alles. Heel logisch ook en ik kan me voorstellen dat dit bij jou ook het geval is. Toen het eenmaal mis was, was m’n hoofdpijn ook heel anders, echt een strakke band om m’n hoofd. Daardoor kon ik deze zwangerschap me minder druk maken om al die mogelijke symptomen en herkende ik het maandag ook direct. Maar zolang je dat onderscheid niet kunt maken, is controle eigenlijk je enige optie. Je wil er niet te laat bij zijn, dat is onnodig risico lopen. Hier hadden ze liever dat ik 3 keer per dag voor niets belde dan dat ik 1 keer te weinig zou bellen. Ik hoop dat ze er bij jou ook zo in zitten.
Daarnaast heb ik ervoor gekozen om zelf m’n bloeddruk bij te houden thuis. Zo’n metertje is niet erg duur en ze zijn tegenwoordig prima qua betrouwbaarheid. Dat heb ik ook bij het ziekenhuis laten checken (3x na elkaar handmatig en machientje laten meten op verschillende personen en precies dezelfde kleine afwijking omhoog bij iedereen). Bij mij gaf dit het meest betrouwbare beeld, omdat ik alleen maar in de stress schoot bij controles en thuis in alle rust kon meten.
Dat je bloeddruk in deze fase van de zwangerschap wat hoger is, is normaal. In principe loop je risico bij een bovendruk hoger dan 140 en/of een onderdruk hoger dan 90. Kom je van heel laag, dan kun je eerder risico lopen. Maar dan moet je het nog steeds wel echt over een aanzienlijke stijging hebben. Als je onderdruk (die is het meest belangrijk) iets van 15 punten langzaamaan gestegen is, is dat niet gek richting einde zwangerschap. Maar zie je van de een op de andere dag een enorm verhoogde bloeddruk en is dat een paar uurtjes later nog zo, dan wel.
Ik zou heel graag zeggen...laat het een beetje los en wie weet voel je je dan beter. Maar ik snap als geen ander hoe moeilijk dat is. Ik hoop dat ze gewoon goede controles doen en dat je daarmee de komende week weer wat meer vertrouwen in je lijf krijgt!! Sterkte ermee.
(en sorry voor t lange bericht 😅)