Honkeytonk het gaat mij niet echt om veroordelen, ik vind het vooral opvallend hoeveel ellende er in die topics voorbij komt. Voor mij is het forum ook wel afleiding van mijn eigen ellende en dan open ik bijvoorbeeld koffiepraat om iets luchtigs te lezen. Een topic waarvan ik weet dat het me raakt open ik dan bewust niet. Je kunt niet alles ontwijken natuurlijk en als het op deze manier wel fijn is voor de meerderheid dan zij het zo, dan kan ik me daar ook wel bij neerleggen hoor
Eigen topic
Ik begrijp het wel dat het soms vervelend is dat een algemeen topic een hele dag over iets heftigs gaat en je daardoor even niks anders durft te plaatsen omdat dat bot over zou komen. Dat heb ik ook wel eens. Maar ik vind ook dat iedereen zich gewoon vrij moet voelen om alles te kunnen blijven delen. Ik denk dat sommige mensen anders een drempel kunnen voelen om dingen te plaatsen.
- Bijgewerkt
Sevenof9 Okee, ik was mij er niet van bewust dat je het over een heel specifiek geval hebt nu. Is dat ook waar @iMoeder het over heeft? Ik dacht het ging over container/thema-topics.
Koffiepraat associeer ik ook niet met dit soort berichten, maar ik kan me voorstellen dat zoiets ter sprake komt als je de dagelijkse beslommeringen deelt met een groepje mensen online.
Ik snap overigens wel wat je zegt hoor, voor mij wordt het soms ook teveel, al die ellende van iedereen. Dan heb ik al genoeg aan die van mezelf Maar dan blijf ik even weg van fora in het algemeen.
- Bijgewerkt
Persoonlijk vind ik -bijvoorbeeld- het ongegeneerd klaag topic juist fijn doordat er diversiteit is wat betreft het “klagen” in het dagelijks leven is ook niet alles alleen maar rozengeur en manen schijn. Tja...
En heel eerlijk, ik ga dus echt geen topic openen om voor de zoveelste keer over die ge-wel-dige schoonfamilie te klagen of whatsoever. Heftige en minder heftige dingen horen bij het leven, het is gewoon zoals het is, vind ik.
[verwijderd]
Sevenof9 maar het hele punt van het koffiepraat topic is om te praten over wat je bezighoudt. Dat mag toch ook wel eens iets heftigs zijn? En om eerlijk te zijn (niet lullig bedoeld) is het vanwege de omstandigheden m. I. juist wél iets wat in een dergelijk topic thuishoort. Als het in de directe gezinssfeer had gespeeld vind ik het totaal iets anders, maar dit gaat om (verre) familie. Daar zou ik ook geen topic aan weiden...
- Bijgewerkt
Nee voor mij gaat het niet om een bepaald geval. Het is gewoon een algemene ergernis. En ik pleit ook niet voor regels en regulatie want daar krijg ik zelf ook de kriebels van. Ik koester alleen een hoop dat men misschien sneller eens een eigen topic opent in plaats van alles in de lopende topics neer te gooien. Ik krijg soms het idee dat veel mensen een drempel ervaren om een topic te openen. Dat zou ik ook jammer vinden. Zeker als je een forum een beetje levendig wil houden.
iMoeder je stelt.voor dat vrij grote mededeling in een eigen topic gezet worden. Maar hoe bepaal.je dat?
Ik zie niet goed hoe je onderscheid moet maken tussen vrij grote mededelingen, die in een eigen topic moeten, en andere soorten mededelingen, die wel in een container topic kunnen , zonder regels. Juist omdat het voor iedereen anders is.
iMoeder ah dan begreep ik.je gewoon anders.
Ja ik heb er geen problemen mee. Vind de container topics.juist heel prettig
Manque
[verwijderd]
Het ging me niet alleen om dat topic, dit valt me al een tijdje op en het is dat @iMoeder erover begint. Ik snap ook wel dat zoiets in dat topic gedeeld wordt en ook dat je er geen apart topic voor opent, maar zoals ik al zei zou ik dan een soort gedeelde smart topic voorstellen. Maargoed, ik hoef hier ook verder geen discussie over. Volgens mij vindt de meerderheid het prima zo dus dan is dat jammer voor @iMoeder en mij. Zoooo ook erg is het nou ook weer niet
Lumihiutale Nee, eigenlijk niet. Want dat vind ik al helemaal banaal, om medeleven te tonen die je niet voelt als excuus om over iets onbenulligers te beginnen. Maar ik ervaar het verder niet als probleem hoor, kan geen kwaad als ik eens 2x nadenk voor iets te posten
Maar deze discussie zal ook niet een bepaalde specifieke uitkomst geven toch? Ik bedoel, volgens mij bepleit er niemand dat er striktere regels moeten worden ingevoerd, maar zorgt het er wellicht voor dat er een bewustzijn gecreëerd wordt, dat mensen net iets eerder zullen denken 'ach, wat voegt die felicitatie eigenlijk toe, kan de post ook gewoon liken' of 'hm misschien kan ik toch beter een eigen topic openen.'
Ik vind het zelf helemaal niet erg als een topic even afdwaalt omdat er veel op 1 bericht gereageerd wordt, of het even daar om draait. Het hersteld zichzelf weer naar waar het topic voor bedoeld was zonder dat er ingegrepen hoeft te worden zoals bijv op zp. Ik zou het juist vervelend vinden als er overal nieuwe topics voor aangemaakt moeten worden als je gewoon even wil klagen over schoonouders, poepexplosies, hoofdpijn of wat dan ook. Navraag doen kan altijd toch als je graag wil weten hoe iets afgelopen is. Als iemand iets belangrijk genoeg vindt om daar een eigen topic voor te openen doen ze dat wel denk ik zo.
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje getuttel.
Er bestaat niet voor niks een scrollfunctie en ik kan het echt niemand kwalijk nemen als iemand een topic weer ontopic brengt, tussen de condoleances en de felicitaties door.
[verwijderd] Ik kan me voorstellen dat je geen apart topic wil aanmaken voor bijvoorbeeld het overlijden van je nichtje, maar dat je het wel heel graag kwijt wil, en dan is het juist heel fijn als er zoveel mensen meeleven.
Ik wilde inderdaad geen eigen topic openen omdat ik er niet veel over te vertellen. En waarschijnlijk er later niet meer op terug kom. Maar ik wilde wel even mn hart luchten omdat het me bezig hield/houdt.
Als het mijn dochter of zusje was had ik wel een eigen topic geopend omdat ik dan waarschijnlijk de behoefte wel had om er (vaker) over te praten etc.
Ik vind het helemaal niet erg, juist omdat dit forum wat kleiner is weet ik dat ik met mijn geklaag of onzekerheden in verschillende containertopics terecht kan. Ik vind een wildgroei aan eigen topics eerder irritant en ik zie echt de meerwaarde niet in. Die zakken toch naar beneden als ze niet meer worden gevoed. In de containertopics kan je scrollen.
Het leven zoals het is, zoals @Ysabella al zo mooi zei. Daar hoort verdriet, vreugde, pijn, frustratie, boosheid, ergernis en hilariteit bij.
[verwijderd]
Ik ben momenteel op vakantie en ben derhalve bijna niet online. Ik heb dit topic dan ook gemist. Ik vind het mooi om te lezen hoe ieder dit weer anders beleeft. Ik vind het mooi om te lezen dat niemand zich bezwaard hoeft te voelen om te klagen over een vertraagde trein of een mislukt recept als er ook een draadje loopt over een overlijden o.i.d., omdat dit juist de verzijdigheid van het leven laat zien. Ik vind het mooi om te zien hoe avdk een online community is voor veel van haar leden.
Het is ons als mods regelmatig opgevallen dat de zogenoemde "container-topics" weleens een tijdlang heel erg over een onderwerp gaan. We hebben het er met elkaar meedere keren over gehad of we een groepje leden moesten vragen om een eigen topic te starten om over het onderwerp verder te praten en een aantal keer hebben we dat ook daadwerkelijk gedaan. Dit topic is voor ons misschien wel een signaal dat we daar iets alerter op kunnen zijn. Desalniettemin staat het natuurlijk iedereen vrij om anderen te vragen in een apart topic door te praten, wanneer een "container-topic" te lang beheerst wordt door één onderwerp.