Graag jullie mening/advies.
Onze oudste van 9 (groep 5) doet het goed op school. Ze heeft leuke vrienden, doet het goed in de klas en haalt mooie resultaten. Ze vindt leren leuk en dat zien we vooral met wiskunde. Taal vindt ze minder, lezen en spelling gaat nog, maar bij grammatica haakt ze vaak af. Ze snapt het wel maar houdt niet van te nauwkeurig moeten werken.
Nu heeft ze volgende week een WO-toets over het Belgisch koningshuis (ja echt), waarbij ze een werkblad mag gebruiken
Maar ze moet wel dingen uit het hoofd weten, waaronder:
-waar de koning woont
-waar hij werkt en wat hij doet ('audiรซnties houden')
-wat zijn hobby's zijn
-wat de namen van zijn kinderen zijn
Hiervoor heeft ze een WO-boek (Mundo heet het) waar alle en nog meer info in staat. Maar ze heeft totaal geen zin en interesse om dit door te nemen. Gisteren was het steunen en zuchten voor het huiswerk (voorbereiding voor de toets), iets opzoeken in de tekst was te veel gevraagd. Uiteindelijk heeft ze het gemaakt maar niets van de info is blijven hangen.
Dus de vraag is: hoe kan ik haar ondersteunen in de zaken die 'minder' leuk zijn, maar wel gewoon moeten? Want dit soort huiswerk en opdrachten wordt alleen maar meer later. Ze moet ook leren uit grote lappen tekst die info te halen die je nodig hebt. Ik vond dit zelf vroeger heel leuk, dus ik kan me niet echt inbeelden wat ze ertegen heeft (behalve dat het onderwerp ook ontzettend saai is ๐)
E. pakt het anders aan, die gaat zitten, doet wat moet en is er dan klaar mee. Ik hoef haar niet aan te sporen. S. heeft steun nodig.