Dames ik word gestoord van mijn lichaam en ik heb advies nodig.
Ik ben iemand die slecht tegen hormonale anticonceptie kan en wil me daarom al een tijd laten steriliseren. Verder had ik nog niet echt bedacht hoe of wat. Ik heb een tijd niks gebruikt omdat ik niet actief was. In februari ben ik bij de huisarts geweest. Afgesproken dat ik een verwijzing kreeg voor een sterilisatie en omdat ik nog twijfelde, toch weer met anticonceptie begonnen; de minipil. Die minipil ging op zich best goed, al kon ik na twee weken al merken wat de hormonen deden; vreetbuien, chagrijnig, minder libido, somber. Ik dacht dat ik dat wel kon hebben dus ben ermee door gegaan.
Toen begonnen de doorbraakbloedingen. Om de haverklap en werd van kwaad tot erger. Dus ik ging terug naar de huisarts en die heeft in mei een Implanon gezet. Plaatsen was fluitje van een cent en geen bloed meer. Top. Al vrij snel eerste menstruatie, ok, dat kan. De volgende menstruatie liet nogal lang op zich wachten ineens (ik heb twee eerdere Implanons gehad en was daarmee gewoon netjes regelmatig ongesteld). Na een hele week flinke krampen en gerommel kwam die dan toch. Om vervolgens niet meer op te houden...
Ik weet niet precies hoe lang ik nu al ongesteld ben, ik denk ongeveer 7 weken. Af en toe een paar lichte dagen of bruin verlies en daarna gaat het weer over in menstruatiebloedingen. Ik heb de bijwerkingen bekeken en deze staat er bij. Met wisselende ervaringen als ik alle verhalen van andere dames lees. Bij de ene neemt het af, bij de ander houd het maanden aan of word steeds erger. Ik word nu daarnaast ook steeds chagrijniger, heb veel krampen en buikpijn. En ik word er steeds somberder van. Ik wil mijn lichaam terug, voel me niet mezelf (emotioneel), sex is gedoe, ik mis mijn eisprong en ben het gedonder gewoon helemaal beu. Ik wil die sterilisatie en wel NU.
Ik heb mijn zorgverzekering gebeld en je raadt het al; mijn aanvullende pakket vergoed geen sterilisatie. Ik kan het dus dit jaar wel doen. Maar dan moet ik het zelf betalen. Kosten; ongeveer 1200 euro. Ik heb dat geld op zich wel. Maar als ik het nog tot januari uitzing kan ik wisselen van aanvullende verzekering en word het wel vergoed.
Ik ben er te emotioneel over en ben geneigd het gewoon te doen en zelf te betalen. Wat zouden jullie doen en wie heeft er tips/advies?