iMoeder Mijn punt is dat het belang van de gemeenschap soms best zwaarder mag wegen dan het recht van het individu en dat we in onze individualistische maatschappij zijn doorgeslagen in de mate waarin we waarde hechten aan het recht van individuele vrijheden en we daardoor het belang van de gemeenschap uit het oog verloren zijn.
De mensen die tegen deze wet zijn doen dat steeds met beroep op de rechten van de mens. Er zitten echter ook beperkingen aan de rechten van de mens. Dat vind niet alleen ik, dat is ook omschreven in de universele verklaring van de rechten van de mens, in artikel 29:
"Artikel 29 - Een ieder heeft plichten jegens de gemeenschap, zonder welke de vrije en volledige ontplooiing van zijn persoonlijkheid niet mogelijk is.
In de uitoefening van zijn rechten en vrijheden zal een ieder slechts onderworpen zijn aan die beperkingen, welke bij de wet zijn vastgesteld en wel uitsluitend ter verzekering van de onmisbare erkenning en eerbiediging van de rechten en vrijheden van anderen en om te voldoen aan de gerechtvaardigde eisen van de moraliteit, de openbare orde en het algemeen welzijn in een democratische gemeenschap."
Dit artikel erkent dat individuen de gemeenschap nodig hebben. Individuele rechten kunnen dus ingeperkt worden als dat van belang is voor de moraliteit, openbare orde en algemeen welzijn van de gemeenschap. Van het verbieden van volledige gezichtsbedekking zijn in dit topic verschillende redenen genoemd die het algemeen belang dienen, die ga ik hier niet allemaal herhalen, maar binnen de culturele en historische achtergrond van ons land vind ik best dat we hierin het algemeen belang zwaarder mogen laten wegen dan het individuele recht.
Ik ga nu stoppen met deze discussie. Ik heb mijn punt echt wel gemaakt en meer zelfs, want we zijn ook wel enigszins afgedwaald. Bedankt voor het bevragen en argumenteren! Het heeft mij geholpen mijn gedachten en mening te scherpen. Mijn man vindt echter dat ik me te veel laat meeslepen door dit topic. 🙈 Volgens hem onttrek ik me door dit topic te veel aan het gezinsleven. Dus ik ga nu even mijn telefoon weg leggen en wat leuks doen met mijn man en kind. 😉